Германската автомобилна група Volkswagen смекчи позицията си по отношение на новите по-строги европейски цели за емисиите на въглероден диоксид за автомобилните производители, твърдейки, че може да се справи по-добре с допълнителните съкращения на парниковите газове от своите конкуренти, споделят източници, запознати с темата, пред Ройтерс.
Миналия месец Европейският съюз (ЕС) повиши целта си за намаляване на емисиите на парникови газове до 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. вместо до 40%, както беше прието преди това. Очаква се европейските производители на автомобили да разберат през юли какъв ще е техният ангажимент относно съкращенията.
Volkswagen, който е собственик на редица автомобилни марки, включително на Porsche, Audi, Volkswagen, Seat и Skoda, вече е заявил пред политиците в Брюксел, че ще подкрепи по-амбициозните цели за емисиите, съобщават източниците.
"Това се превърна в стремеж към оцеляване", посочва човек, запознат с дискусията между автомобилния производител и Брюксел.
Попитан за позицията му по отношение на емисиите, Volkswagen споделя, че вече е сигнализирал за подкрепата си за амбициозните намаления на въглеродните емисии в миналото, добавяйки, че това ще изисква разширяване на зарядната инфраструктура за електрически превозни средства и стимулиране на възобновяемата енергия.
От концерна добавят, че очакват Европейската комисия (ЕС) да препоръча намаляване на емисиите за целия автомобилен парк до 2030 г. с 50%. От Volkswagen добавят, че групата се подготвя именно за подобно редуциране.
Volkswagen си е поставил краен срок до 2025 г., в който трябвa да изпревари американския пионер при електромобилите Tesla и да стане най-големият производител на електромобили в света по пазарен дял - план, който включва изграждането на шест завода за батерии само в Европа до 2030 г.
Изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс има причини да действа агресивно. Германският автопроизводител още преди време реши да изгради платформа за електромобили и разполага с 24 млрд. евро, които ще използва за електрификацията на своите продукти с идеята да разшири пазарния си дял в сегмента и да надгради това, което конкуренти като Renault успяха да постигнат.
Със своите производствени и финансови мускули Volkswagen може да достигне пълен производствен паритет между електрическите и конвенционалните автомобили до 2025 г., твърдят анализатори от швейцарската банка UBS.
Напрежението около намаляването на емисиите беше обсъдено и от ръководството на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA). Редица представители на различни автомобилни концерни заявиха, че са загрижени от перспективата за по-строги стандарти за емисиите в рамките на ЕС, тъй като те могат да помрачат печалбите от конвенционалните превозни средства, които все още не могат да бъдат заместени от електромобилите и служат като източник на приходи за инвестиции в по-чисти технологии.
Дийс обаче е възприел по-оптимистичен поглед, заявявайки, че електромобилите на Volkswagen ще постигнат паритет при разходите до средата на това десетилетие, коментар, който накара останалите ръководители от индустрията да повдигнат вежди, включително Лука де Мео от Renault.
Някои членове на ACEA, включително Volkswagen, са в състояние да се справят с по-дълбоките съкращения при емисиите спрямо други конкуренти, изтъкват източниците.
В момента европейската автомобилна индустрия е ангажирана да ограничи емисиите с 37,5% до 2030 г.
Но новата цел може да бъде увеличена дори до 55% или повече, добавят източниците.
Ефектът от това при производителите на луксозни автомобили ще бъде по-умерен, тъй като някои клиенти са готови да плащат повече както за луксозни електрически превозни средства, така и за такива с двигатели с вътрешно горене.
Ситуацията обаче е различна при масовия пазар, където достъпността на превозното средство е ключова за успеха на дадена компания. Поради тази причина Volkswagen беше принуден да изгради стратегия за бързо изграждане на достъпни и рентабилни електромобили за хората с по-плитки джобове.
Концернът представи своята MEB архитектура, която ще стои в основната на електрическите модели на марки като Audi, VW и Skoda.
Съперничество при електромобилите
Бившият ръководител на германската група Де Мео, който сега оглавява Renault, разчита на платформите за електромобили като CMF B-EV и CMF A, върху които се изграждат компактни и достъпни превозни средства.
"Това е нашето оръжие срещу Volkswagen," заяви той през миналата година.
Volkswagen обаче печели пазарен дял за сметка на Renault в сектора на чистите електрически превозни средства в Европа, показват данни на EV-Volumes.com.
Делът на Volkswagen нараства до 25% през миналата година от 14% за 2019 г., изпреварвайки алианса Renault-Nissan-Mitsubishi, чийто дял се свива до 19% от 23%.
През първото тримесечие на 2021 г. делът на Renault намалява до 15%, делейки третото място с Tesla, докато Volkswagen е първи с 21%, а Stellantis втори със 17%.