До края на това десетилетие Китай ще премахне субсидиите за електромобилите и вместо това ще разчита на новата цел, с която ангажира автомобилните производители - 40% от продажбите им да представляват електрически превозни средства до 2030 г.
Според проучване общите разходи за този преход биха възлизали на 100 млрд. юана годишно (15 млрд. долара). Това е еквивалентно на 0,1% от нарастващия брутен вътрешен продукт на Китай, достатъчно голяма сума, за да има осезаем ефект върху моделите на потребителските разходи, пише Energy Post, цитирайки изследване на Масачузетския технологичен институт (MIT).
През последните десетилетия бързият икономически растеж на Китай даде възможност на все повече потребители да притежават собствени автомобили. Резултатът е подобрена мобилност и обособяването на най-големия автомобилен пазар в света, но също така на сериозно замърсяване на въздуха в градовете, високи нива на емисии на парникови газове и нарастваща зависимост от вноса на петрол.
За да се противопостави на тези обезпокоителни тенденции, китайското правителство наложи политики, които насърчават приемането на електрическите и плъгин хибридни превозни средства. Тъй като един средностатистически електромобил струва повече от конвенционално превозно средство с двигател с вътрешно горене, през 2009 г. правителството започна да предоставя щедри субсидии за покупки на електромобили. Но разликата в цените остава значима, като в същото време екологичните автомобили продължават да представляват само малък дял от общите продажби. Това превърна поддържането на субсидиите в едно доста скъпо начинание за правителството на втората по големина икономика в света.
Премахването на субсидиите
В резултат на това Пекин ще премахне субсидиите до края на това десетилетие и ще разчита на нова регулация, която ще изисква от автомобилните производители да увеличат продажбите на електрически и други екологични автомобили до определени нива.
За да се избегнат финансови санкции, всяка година концерните ще трябва да печелят определен брой точки, които се присъждат за всеки произведен електромобил въз основа на сложна формула, която отчита обхвата, енергийната ефективност, производителността и други фактори. Изискванията ще стават по-строги с времето, като целта е електромобилите да съставляват 40% от всички продажби на автомобили в Китай до 2030 г.
Това решение ще има огромно въздействие върху световното производство на електромобили, според Уилям Х. Грийн, професор по химическо инженерство в MIT.
Той очаква впечатляващ ръст в производството на електромобили и свързаните с тях батерии, което ще намали цената на крайния продукт в глобален мащаб.
„Основната причина, заради която електромобилите все още са толкова скъпи, е, че батериите им костват много средства“, изтъква Грийн. Но през последните години цените на батериите започнаха да падат бързо, най-вече благодарение на новите методи за подобряване на ефективността и редуцирането на разходите. Анализаторите са приели, че цените на батериите ще продължат да падат, тъй като делът на електромобилите ще нараства значително през следващите години.
Според MIT ефектите от новите методи за производство на батерии ще намалят значително разходите, но в същото време остават редица въпросни относно добива и синтеза на критичните материали, свързани с тези продукти. Според проучването цената на най-широко използваната технология за батерии - никел-манган-кобалтова батерия - наистина ще спадне с разширяването на производството.
електромобили
66 милиона електромобила ще бъдат продадени през следващите 10 години
През 2020 г. електромобилите съставляват само 7% от общия брой продадени превозни средства в Китай, или 1,6 милиона електромобила. Към 2025 г. този дял може да нарасне до 21% (5,4 милиона автомобила). До 2030 г. той ще достигне 37% (11,2 милиона автомобила) – което близо до целта на правителството от 40%. Общо 66 милиона електромобила ще бъдат продадени между 2020 и 2030 година на фона на новия план на Пекин.
Според MIT до 2030 г. годишните разходи за прехода към електрическа мобилност ще отговарят на 0,1% от китайския БВП, или по 100 млрд. юана годишно, което е около 2% от националните разходи за транспортния сектор всяка година.