Електрификация, нови технологии за свързаност, автономия на автомобилите, бързо развиващи се нови компании, глобална пандемия, Брекзит, недостиг на полупроводници, променящи се навици на потребителите, блокиране на Суецкия канал - списъкът с краткосрочни и дългосрочни предизвикателства пред автомобилната индустрия днес е обширен повече от всякога. На момента той граничи с фарса, но е потенциално разрушителен, особено за някои производители, пише в свой анализ AutoMeia.bg.
Кои компании са най-силно застрашени? Според британското издание, тези проблеми се отразяват особено зле на луксозните производители. Пет от тях в момента се намират на ръба и може сериозно да пострадат, ако обстановката не се нормализира, което изглежда невъзможно, поне към момента. Кои са те?
Jaguar В момента Jaguar има цел без видим план. Решението за превръщането на марката в производител на електромобили в кратък срок - 2025 година, намеква за опит за възкресение, който може и да е последен. През 2020 година Jaguar е продал по-малко коли (102 494), отколкото BMW 3-Series само в Европа (118 369). Ръководството на британския бранд явно смята, че планът за електрификация ще успее, но той все още не е готов. Платформата за бъдещите модели на ток трябва да бъде създадена с чужда помощ - най-вероятно на китайска фирма, но тя трябва да бъде брилянтна, за да може Jaguar да тръгне нагоре.
Alfa Romeo Италианската компания вече е част от концерна Stellantis и получи ново ръководство. Ефективността на марката през миналата година беше ужасна - 35 718 нови коли, продадени в Европа и 18 586 в САЩ. Сладкият живот обаче приключи и загубите няма да бъдат толерирани, като предстои да бъдат взети безмилостни решения, като някои от тях вече са факт. Например, платформата Giorgo, за която бяха похарчени над 1,2 млрд. евро, предстои да бъде консервирана. Ще се използва ново шаси, на което са изградени модели на PSA Group. Очевидно се търси спестяване на разходи, но дали това ще помогне за спасяването на Alfa Romeo, предстои да разберем.
DS Automobiles Без да има наследството и чара на Alfa Romeo, но с предимството да бъде част от печеливша група като PSA (а вече и от Stellanis), френският производител на премиум-автомобил ще трябва да се бори яростно, за да може да оцелее. И първата му задача е да си осигури сериозно присъствие на всички глобални пазари по света. Новият седан DS9 със сигурност ще привлече вниманието на клиентите в Азия, където продажбите на марката се бяха сринали. Това обаче едва ли ще бъде достатъчно. Резултатът в Европа за 2020 година е едва 43 686 нови автомобила, което показва сериозни проблеми за марката.
Smart Тази марка би трябвало за процъфтява в свят, фокусиран върху намаляване на вредните емисиите и премахване на задръстванията в големите градове. Нейният собственик - германският концерн Daimler, през миналата година създаде съвместно предприятие с Geely с участие 50:50 в опит да се наложи на пазара в Китай, но това засега не се получава. В Smart се надяват, че новият малък SUV ще промени положението, но фактите говорят, че автомобилите на марката вече не се обичат толкова. За 30 години индустрията се промени значително, като това се отнася и за вкусовете на потребителите, които вече не са склонни да дават много пари за малка кола, чието обслужване е на цената на Mercedes.
Кои са останалите марки вижте на сайта на AutoMedia.bg