Германският автомобилен концерн Volkswagen настоява за обезщетение от повече от 1 млрд. евро от бившия изпълнителен директор Мартин Винтеркорн заради Дизелгейт. Това е най-високата сума, която някога е искана от бивш или действащ главен изпълнителен директор в Германия, съобщи Süddeutsche Zeitung в петък вечерта без допълнителни подробности, позовавайки се на свои източници. Искат се обезщетения и от други четирима бивши мениджъри на групата. Адвокатите на Volkswagen и на Винтеркорн отказват коментар по темата.
Според SZ базираната във Волфсбург група предявява претенции и към Рупърт Щадлер, дългогодишният шеф на базираното в Инголщад дъщерно дружество Audi. При него обаче сумата се очаква да бъде значително по-ниска, отколкото при Винтеркорн. Улрих Хакенберг, бивш член на борда на Audi, Волфганг Хац, до неотдавна член на Борда на дъщерното дружество на VW Porsche, и Щефан Книрш, бивш член на Борда на Audi, също ще се сблъскат със сериозни претенции.
С огромната сума VW се прицелва всъщност към застраховката за отговорност на мениджърите, която компанията е сключила за петимата и прилага в случай на "небрежно нарушение на задълженията". Ако Volkswagen успее да се наложи пред съда над застрахователите, Винтеркорн, Щадлер и техните бивши колеги мениджъри ще трябва да носят отговорност за останалата сума с частните си активи.
През март стана известно, че VW възнамерява да предяви искове за обезщетение срещу Винтеркорн. Той подаде оставка през септември 2015 г. след оповестяването на скандала с дизеловите автомобили. На 22 септември 2015 г. VW AG призна, че в световен мащаб 11 милиона нейни автомобила с дизелови двигатели са били снабдени със софтуер, предназначен да заблуди при измерване на емисиите изгорели газове.
За скандала около използването на нелегален софтуер в дизелови двигатели досега групата трябваше да резервира провизии от около 32 милиарда евро. Процесът срещу Винтеркорн пред регионалния съд в Брауншвайг трябва да започне през септември. От есента Щадлер отговаря за дизеловия скандал заедно с други бивши мениджъри на Audi и Porsche пред Мюнхенския окръжен съд. Въпреки проблемите мениджърите няма защо да се притесняват, че ще останат бедни. Предишни случаи в Siemens, Deutsche Bank и други корпорации показват, че бивши изпълнителни директори и членове на бордове, които са изправени пред ужасяващи искове за обезщетения, все още са милионери. Те успяват дори да запазят по-голямата част от активите си. Да вземем например Ролф Бройер, бивш шеф на Deutsche Bank. Неприятно телевизионно интервю на Бройер за медийния магнат и клиент Лео Кирх коства на Deutsche Bank почти милиард евро. Самият Бройер е платил само 3,2 милиона евро заради казуса. Изчислено е, че това не е дори една трета от личното му състояние. Ако Винтеркорн се измъкне толкова леко в крайна сметка, той все още може да има състояние за десетки милиони. Като шеф на VW, в разцвета на позициите си, той прибираше по над 15 милиона евро годишно благодарение на високите бонуси.
Volkswagen обвинява Винтеркорн, че е нарушил служебните си задължения през последните седем седмици и половина от над 8-годишния си мандат като изпълнителен директор. Дори и само по небрежност.
Твърди се, че на 27 юли 2015 г. на среща с инженери във Волфсбург тогавашният бос е получил информация за манипулирани дизелови автомобили в САЩ. VW твърди, че Винтеркорн не е успял да "изясни случая незабавно и изчерпателно". И той не е успял да гарантира, че на въпросите от страна на американските власти „се дава бърз и правдив и пълен отговор“. Според твърдението на Volkswagen това е довело до още по-високи глоби и компенсационни плащания в САЩ. Германската автомобилна компания трябваше да плати на своите чуждестранни клиенти и властите в САЩ над 20 милиарда долара. Американските власти разкриха манипулацията на 18 септември 2015 г. Изчисленията на Volkswagen следват следната логика: Ако Винтеркорн се е бил задействал веднага след 27 юли 2015 г., групата е щяла да си спести разходи от над 1 милиард евро.
Винтеркорн и неговият адвокат в Бундестага
От години Винтеркорн твърди, че не е знаел нищо за манипулацията. Той не разбир0ла защо не е бил „информиран рано и ясно“ от собствените си служители. Винтеркорн беше коментирал аферата с емисиите в парламентарна анкетна комисия. Дали тази версия е устойчива, предстои да разберем. По това време няколко колеги на VW уличават бившия изпълнителен директор. Колегите, адвокат и няколко техници свидетелстват, че са информирали Винтеркорн за манипулацията в края на юли 2015 г.
Не може да се очаква, че Винтеркорн и Volkswagen ще се нападнат сериозно в съда. По правило в такива случаи се постига приятелско споразумение. Разбира се, има едно голямо в това уравнение: системата за наказателно правосъдие. Ако Винтеркорн, Щадлер, Хакенберг, Хатц и Книрш в крайна сметка бъдат осъдени за измама, Volkswagen няма да получи нищо от застрахователите. Тази политика не се прилага в случай на умисъл.