Някои политики, като обособяването на „зелени етикети“ при батериите за електромобили, биха предоставили частично предимство на европейските производители, както и възможност да ускорят „изчистването“ на своите вериги на доставки от замърсители. Компаниите в Европейския съюз (ЕС) се справят по-добре от повечето чуждестранни конкуренти по отношение на мониторинга и редуцирането на емисиите, пише за Energy Post Керъл Матю от Центъра за енергетика и климат към института IFRI (Institut français des relations internationales).
ЕС вече въвежда изисквания за устойчивост за целия жизнен цикъл на батериите за електромобили и възприема веригата на стойност за тези продукти като тест за зараждащата се зелена европейска индустриална политика. Ако успее, това ще създаде работни места и ще стимулира индустрията. Също така ще се избегне изразходването на пари за внос на клетки за батерии, тъй като търсенето на електромобили се увеличава.
Производството на клетки генерира големи количества въглеродни емисии, така че по-строгите разпоредби ще позволят на фирмите от ЕС да получат достъп до финансиране, свързано с климата. Ето защо настоящото изготвяне на регламента на ЕС за батериите ще бъде от решаващо значение за европейските производствени амбиции, смята Матю.
Привеждайки в съответствие своите климатични и индустриални политики, ЕС въвежда изисквания за устойчивост за целия жизнен цикъл на батериите за електрически превозни средства. Тази инициатива не само ще гарантира, че електромобилите отговарят на ангажиментите на Европа за климатичен неутралитет и ефективност на ресурсите, но и ще даде по-добър шанс на европейските компании да се конкурират с глобалните играчи.
Инициативи за стимулиране на производството в Европа
Производителите на клетки за батерии имат пряк търговски интерес да изградят производствени мощности близо до фабриките на европейските производители на електромобили и държавите членки на блока могат да предоставят допълнителен тласък на това чрез голямата си финансова подкрепа за индустриалните проекти, базирани на ЕС.
Стратегическата автономия на ЕС в това отношение обаче остава за момента далечна несбъдната мечта, тъй като повечето потвърдени проекти се разработват от заинтересовани страни извън блока. Освен това Европа все още не е успяла да привлече съответните инвестиции в производството на компоненти на клетки, докато силно ограниченият ѝ контрол върху веригите на доставка на суровини не отговаря на нейните политически стремежи.
Въпреки натиска на обществеността липсата на консенсусни методологии не позволява на производителите да обосноват своите зелени претенции, особено по отношение на своите въглеродни отпечатъци.
И все пак анализаторите, защитаващи климатичния неутралитет, посочват производството на клетки и активни материали като ключови горещи точки за климата. Така усилията трябва да се съсредоточат върху намаляването на енергийното потребление за тези критични производствени стъпки и покриването на нуждите с нисковъглеродно електричество.
Освен това добивът и рафинирането на суровини са вторият по големина и предимно неизползван потенциал за зелена диференциация, особено когато се комбинират съображения за въздействие върху климата и местното въздействие върху околната среда.
В крайна сметка производството на зелени батерии не изисква непременно локализиране на всички производствени стъпки в Европа, но европейските компании от сектора могат да имат конкурентно предимство благодарение на своя опит в мониторинга и подобряването на устойчивостта на операциите. Освен това намаляването на екологичния отпечатък на продуктите им изисква цялостен поглед върху управлението на веригата на доставки, като тук се появява необходимостта от изграждане на по-тесни връзки между заинтересованите страни в индустрията.
„Зелените етикети“ – мощен двигател за индустрията
Ако ЕС потвърди, че клиентите ще могат да сравняват екологичните показатели на батериите за електромобили от 2023 г., компаниите ще трябва да си съдействат с ЕК относно изискванията, а държавите членки – да отделят нужните ресурси за процедурите по прилагане на регламента за батериите.
По същия начин политическият сигнал ще насърчи автомобилните производители от ЕС да поставят по-голям акцент върху устойчивостта в своите текущи процеси на избор на доставчици вместо да чакат бъдещите индустриални цикли.
Регламентът за батериите не се отнася само до веригата на създаване на стойност на електромобилите, това е възможност да се демонстрира големият потенциал на европейската зелена индустриална политика, вдъхваща доверие на потребителите, създавайки работни места и стратегическа автономия.