Когато Apple започна да доминира в индустрията за потребителска електроника с дебюта на своя iPhone през 2007 г., компанията създаде условия за множество азиатски технологични дружества да се развиват след нея. От концерни като Foxconn, които обикновено действат като подизпълнители, до дружества за споделено пътуване като Didi Chuxing, азиатските компании бързо се разраснаха, превръщайки се в значими играчи в световната технологична индустрия, пише Nikkei Asia Review.
Четиринадесет години по-късно Tesla направи подобно нещо, осигурявайки почва за появата и растежа на нови имена от Азия, които следват стъпките на американския производител на електромобили. Тези компании се надяват електрическите превозни средства да работят за тях така, както смартфоните за концерните от региона преди повече от десетилетие.
Китайският производител на смартфони Xiaomi, който все още не разполага с толкова стабилни позиции извън родния си пазар, е поредната компания от технологичния сектор, която през март заяви, че ще изгради отделен бизнес за „интелигентни електрически превозни средства“ и ще инвестира 10 млрд. долара през следващите 10 години в тази инициатива. Основателят и главен изпълнителен директор на Xiaomi Лей Джун ще ръководи звеното.
В началото на тази година китайският интернет гигант Baidu също обяви, че ще навлезе на пазара на електрически автомобили чрез съвместно предприятие с Zhejiang Geely Holding Group, най-голямата частна автомобилна група в Китай. Компанията за споделено пътуване Didi от своя страна ще си партнира с BYD, един от най-големите производители на електрически автомобили в Китай.
Най-амбициозната компания от всички в региона може да се окаже Foxconn. Концернът, който направи име като основен подизпълнител за големите американски компании за потребителска електроника, планира да започне да сглобява и електрически превозни средства. Компанията ще изгради фабрики в Китай и Северна Америка, като целта ѝ е да успее да покори поне 10% от глобалния пазар до 2025 г.
Foxconn залага на своя дългогодишен опит в производството на потребителска електроника, който ще приложи и при електромобилите, сключвайки договори с вече утвърдени имена от автомобилната индустрия.
Електрическите автомобили са далеч по-прости като структура от тези с двигатели с вътрешно горене. Това позволява по-бързото интегриране на оборудването за технологията в производствените съоръжения на концерна.
"С електромобилите имаме шанс да се конкурираме, защото вече няма да има двигател (с вътрешно горене) в колата", коментира председателят и главен изпълнителен директор на Foxconn Юн Лю за Nikkei. Вместо това електрическото превозно средство разчита на батерии и компютърни чипове, позната територия за производителите на смартфони.
Плановете на азиатските технологични компании да се наложат на пазара на електромобили са донякъде очаквани. Пазарът на смартфони вече е пренаселен и концерните търсят нови пространства и двигатели за растеж, както и диверсифициране на приходите. В глобален мащаб доставките на смартфони достигнаха своя връх през 2017 г., според данни на IDC. В резултат на това Foxconn отчете спад на нетната печалба за четвърта поредна година през 2020 г. в размер на 12% до 101,79 млрд. нови тайвански долара (3,62 млрд. долара).
В същото време пазарът на електрически превозни средства се очаква да продължи да расте през следващите години.