Но пред азиатските компании съществуват редица препятствия по пътя им към налагане на този нов пазар.
Един от проблемите е, че те се включват в състезанието твърде късно. Tesla продаде своя първи масово произведен Model S през 2012 г. Според Международната агенция по енергетика (МАЕ) едва 110 000 електромобила са кръстосвали пътищата по света през въпросната година. Тогава единственият съперник на Tesla е електрическият Nissan Leaf. Автомобилни гиганти като Toyota Motor Corp. и Volkswagen Group тогава не приеха насериозно предизвикателството, което им отправи Tesla. Вместо това японският концерн се фокусира върху хибридните технологии и водородните горивни клетки, докато германската група премина през скандала с манипулираните данни за емисиите при своите дизелови модели, известен като „Дизелгейт“.
Оттогава изминаха десет години, а светът вече гледа по различен начин на чистите технологии, част от които са именно електромобилите. Автомобилната индустрия се ангажира с призивите на политици, инвеститори и потребители да „изчисти“ своето продуктово портфолио, залагайки на технологии, които преди е отхвърлял като нерентабилни. В същото време автомобилните производители се сблъскват с по-строгите регулации относно емисиите в Европа и Китай и с плановете на редица развити икономики да забранят продажбите на нови бензинови и дизелови коли до края на това десетилетие.
Foxconn и други подобни на нея компании от Азия вероятно щяха да имат много по-голям шанс да спечелят някакъв съществен дял от пазара на електромобили, ако се бяха включили в надпреварата няколко години по-рано. Сега много от най-големите автомобилни производители в света вече се приспособяват към тази промяна, инвестирайки десетки милиарди долари в електрификация.
Volkswagen обяви, че ще вложи 35 млрд. евро в електрическата мобилност до 2025 г., поглеждайки към лидерската позиция на Tesla в сегмента. В същото време General Motors заяви, че до 2035 г . ще продава единствено автомобили с нулеви емисии, отговаряйки на предизвикателството на европейските концерни. Дори Toyota, която все още залага на хибридните модели и водорода, започва да променя фокуса си. В понеделник компанията, най-големият автомобилен производител в света за 2020 г., обяви, че ще пусне 15 нови модела, които ще бъдат изцяло електрически, инвестирайки в разработването на нова технология за производство на батерии.
От друга страна Tesla продължава да доминира над всички, инвестирайки в още производствени мощности, батерии и свързаните с тях суровини и компоненти, като пазарната оценка на компанията надминава общата капитализация на Toyota, Volkswagen, Daimler и General Motors.
Друго предизвикателство през азиатските технологични компании са много по-високите нива на контрол на качеството при производството на автомобили в сравнение с индустрията на смартфоните.
И накрая – тези компании трябва да имат предвид, че електромобилите все още не са особено печеливш бизнес. Големите разходи за инвестиции, високите стандарти за безопасност, строгия контрол при качеството и ожесточената конкуренция представляват сериозни препятствия за тепърва навлизащите в тази индустрия. Дори на Tesla ѝ трябваха 17 години, за да отчете първата си годишна печалба през 2020 г.
За да имат все пак някакви шансове да се наложат на пазара, азиатските технологични компании ще трябва да се съсредоточат върху стратегическите партньорства с действащи автомобилни производители.
Сделката, която Microsoft подпечата с GM, може да бъде пример за азиатските компании. Вместо да разработи собствени автономни превозни средства, подход, който се възприемат от конкуренти като дъщерното дружество на Alphabet Waymo и Apple, американският софтуерен гигант обяви през януари, че ще инвестира в автономното звено на GM Cruise. Microsoft ще предостави своите софтуерни продукти, докато GM ще осигури така необходимия бюджет за научноизследователска и развойна дейност.
Foxconn също търси партньорства. През януари компанията обяви, че ще създаде съвместно предприятие с равни дялове с китайския автомобилен производител Geely. Технологичното дружество търси подобна сделка с Fiat Chrysler Automobiles, но FCA все още изостава в надпреварата за електрификация от VW, GM и Toyota.
За да си осигури място в състезанието за дял от пазара на електрически превозни средства, Foxconn трябва да докаже, че е солиден и полезен партньор - точно както доказа на Apple, когато калифорнийската компания търсеше подизпълнител за масовото производство на своя iPhone. Ако Foxconn може да направи това, компанията ще осигури по-широк достъп до пазара на електромобили и за други големи азиатски технологични играчи.