Глобалният недостиг на чипове е лоша новина за автомобилната индустрия, но е ясно, че проблемът е само временен. Истинските губещи в случая са потребителите, които се нуждаят от лични превозни средства, за да се върнат обратно на работа, пише The Wall Street Journal.
Миналата седмица най-големият американски автомобилен концерн General Motors заяви, че ще спре или намали производството в три свои завода заради недостига на полупроводници. Повечето големи традиционни автопроизводители вече обявиха, че редуцират производството заради нарушените доставки.
По-ниските производствени нива се отразяват върху финансовите отчети на компаниите от индустрията, тъй като недостигът се прехвърля върху доставките и запасите на дилърите. През февруари GM и Ford посочиха, че очакват въздействието на дефицита да изтрие милиарди долари от тяхната оперативна печалба за годината. Оттогава недостигът на чипове се задълбочи допълнително, така че очакваното му въздействие ще бъде още по-голямо, когато концерните представят своите данни за първото тримесечие.
И все пак инвеститорите изглеждат безразлични към проблема.
Засега нарушенията при доставките продължават да се разглеждат като временно явление. Преди няколко месеца производителите споделиха надежда, че ще компенсират изгубеното производство през втората половина на годината.
Сега това може би изглежда малко оптимистично.
И все пак, докато проблемът се разглежда като краткосрочен, производителите трябва да могат да възстановят по-голямата част от печалбата, както и своя потенциал за генериране на печалба, в рамките на 12 до 18 месеца.
Другата причина, поради която инвеститорите могат да си позволят да останат спокойни относно недостига на чипове, е, че производителите са компенсирани - тези автомобили, които те ще доставят през настоящата година, могат да им донесат необичайно високи маржове.
Автомобилните концерни правят всичко възможно, за да дадат приоритет на по-рентабилните модели. Това донякъде обяснява решението на GM да рестартира иначе бездействащата си фабрика в Мисури, която произвежда средноголеми пикапи, както и да намали производството на средните кросоувъри Chevrolet и два модела Cadillac.
Междувременно цените на превозните средства растат, особено на пазара на употребявани стоки - последица от бързо свиващите се материални запаси, тъй като търсенето продължава да нараства въпреки по-слабото производство.
През март цената на едно средностатистическо превозно средство се увеличава с 13 на сто спрямо година по-рано, според изчисления на Edmunds.
Най-големите победители в случая са търговците на употребявани автомобили. Автомобилните производители също печелят от ситуацията. Цените на автомобилите втора ръка поддържат високи цени и тези на новите превозни средства, полза, която концерните споделят с дилърите чрез споразумения.
От друга страна нуждаещите се от личен транспорт се увеличават, докато глобалната икономика продължава да се възстановява, заедно с нормалния ритъм на работа.
Единственият голям автомобилен концерн, който не е съобщавал за проблеми, свързани с чиповете, е Toyota, но това може да се промени бързо. Запасите на превозни средства в САЩ намаляват с бърз темп.
За автомобилната индустрия недостигът на чипове ще трябва да се задълбочи допълнително, за да окаже дългосрочно въздействие върху финансовите отчети на концерните, подкрепени от икономическото възстановяване и от прехода към електромобили. Положителните настроения към тези две тенденции стимулират поскъпването на автомобилните акции през годината.