Германия си проправя път към основния дял от помощния пакет в размер на 2,6 млрд. евро като същевременно примамва компании като Tesla, CATL, LG Energy и AC да изграждат фабрики на нейна територия.
„Всяка държава иска да има завод за батерии“, коментира Жан-Пиер Корние, бивш директор в Renault SA, който сега е партньор в консултантската компания SIA Partners.
В момента се обсъждат планове за изграждане на 27 производствени обекта в региона, които биха могли да произвеждат поне 500 гигаватчаса батерии в рамките на това десетилетие, изчислява той.
Ако всичко върви по план, VW и партньорите му могат да победят своите претенденти и да станат втория по големина производител на клетки за батерии в света след CATL.
ЕК си постави за цел да пусне по пътищата в Европейския съюз (ЕС) поне 30 милиона автомобила с нулеви емисии до 2030 г., като планът предвижда европейските фабрики да покрият над 90% от търсенето на батерии.
ev3
Според прогнозите на UBS Group AG търсенето на батерии ще бъде толкова силно, че производството едва ли ще успее да насмогне до края на десетилетието.
Така че пазарът е налице. И все пак за стартъпите няма да е лесно да настигнат CATL, Panasonic Corp. или LG Energy, които години наред усъвършенстват операциите в Азия и САЩ, преди да се преместят в Европа.
CATL, най-големият производител на клетки за батерии, ще инвестира 78 млрд. юана (12 млрд. долара), за да добави около 230 гигаватчаса капацитет в своите глобални операции през следващите четири години.
Китайската Ningde доставя за почти всички големи световни марки електромобили и планира да започне производство в Германия през тази година.
И да не забравяме Илон Мъск. Tesla е най-големият производител на електромобили, като през 2020 г. компанията достави около половин милион коли и планира да вдигне залога до един милион през тази година, докато завършва своя завод в Германия.
Според Britishvolt Tesla е най-големият трън в очите на европейските производители на електромобили.
Основаната от бивши служители на Tesla Northvolt успява да изпревари с години своите местни конкуренти. Компанията успя да сключи сделка за доставка на батерии на стойност 14 млрд. долара с VW, както и споразумение с BMW AG. Концернът се готви да започне производството на клетки за батерии до края на годината в своя завод Шелефтео.
Northvolt се стреми да спечели 25% от пазара на батерии в Европа до 2030 г., заяви главният изпълнителен директор и основател на компанията Петер Карлсон.
От своя страна Britishvolt планира да започне изграждането на фабрика за 2,6 млрд. паунда в североизточна Англия по-късно тази година. Съоръжението ще използва хидроенергия от Норвегия, както и вятърна енергия от Северно море и може да започне производство до 2023 г.
„Европа не е закъсняла“, коментира Корние. „Пазарът ще бъде колосален и има нужда от конкурентни технологии“, изтъква той.