Акциите на Daimler AG се радват на голям инвеститорски интерес, откакто пандемията принуди производителя на Mercedes-Benz да отложи годишното събрание на акционерите преди година.
Разследванията относно емисиите при дизеловите автомобили са тема, която присъства в почти всяко заседание на надзорния съвет на концерна в последно време, пише председателят на Daimler Манфред Бишоф в писмо до акционерите преди годишното събрание в сряда (31 март).
Проучването на Европейската комисия (ЕК), свързано с евентуално задкулисно договаряне между Daimler, Volkswagen и BMW по отношение на технологиите за емисиите също остава важен въпрос, който подлежи на обсъждане, допълва Бишоф, цитиран от Bloomberg.
Коментарът на Бишоф е своеобразно напомняне за неизменните регулаторни проблеми, които са надвиснали над главния изпълнителен директор на Daimler Ола Калениус, чиято стратегия за трансформация на концерна вече е започнала да се осъществява.
След срещата с акционерите се очаква Бишоф да бъде заменен от Бернд Пишецридер. Той ще оглави надзорния съвет, който продължава с проверките относно правилата за емисиите при дизеловите автомобили.
Напоследък инвеститорите пренебрегват правните проблеми на Daimler, тъй като компанията пренасочи тяхното внимание към електрификацията на своето портфолио. В тази връзка акциите на Daimler поскъпнаха с повече от 170% през последната година, като Калениус обяви, че ще раздели бизнеса с луксозни автомобили от този за тежкотоварни превозни средства.
Mercedes вече започна да пуска на пазара електрически модели, като новият EQS ще бъде от решаващо значение за успешното конкуриране на концерна с Tesla Inc. и запазване на преднината пред BMW AG.
Миналата година Daimler реши да изплати около 2,2 млрд. долара санкции, свързани с дизеловите автомобили в САЩ, като компанията продължава да бъде обект на разследване в Германия и други страни.
Въпросът с нарушаването на правилата за конкуренцията е свързан с обвиненията, че Daimler се е договорил с Volkswagen и BMW да забавят въвеждането на технология за контрол на емисиите при автомобили, продавани в Европа между 2009 и 2014 г.
Инго Шпайх от инвестиционната компания Deka Investment GmbH посочва, че признава напредъка на Daimler под ръководството на Калениус, но не одобрява назначаването на Пишецридер като председател с мотива, че компанията има нужда от нови ръководни кадри, които да се фокусират върху електромобилите и софтуерните технологии.
Шпайх призива Daimler да наложи устойчива дисциплина върху разходите и да положи повече усилия за изясняване на правните рискове.
От своя страна Бишоф пише, че продуктите на Daimler се радват на голямо търсене на всички основни пазари и генерират финансови средства, които да подкрепя трансформацията на компанията.
„Гледаме с оптимизъм през 2021 г.“, изтъква той.