fallback

Toyota и Tesla са големите победители в автомобилната индустрия през 2020 г.

Германските концерни, включително и Volkswagen, отчитат смесени резултати на фона на националните блокади в Европа

14:04 | 28.03.21 г.

Икономически най-успешните автомобилни производители не са ситуирани в Германия, а в Япония и САЩ. Концерните Toyota Motor Corp. и Tesla Inc. постигат най-добра възвръщаемост през 2020 г., белязана от появата и разпространението на коронавируса в глобален мащаб, пише Handelsblatt, цитирайки изследване на Центъра за автомобилен мениджмънт (CAM) към Университета за приложни науки в Бергиш Гладбах.

През миналата година Toyota, най-големият автомобилен концерн по продажби в света, отчита марж на оперативната печалба от 7,1% в сравнение с 8,5% през 2019 г., докато при Tesla показателят достига стойност от 6,3 на сто.

Toyota успя да ограничи загубите при продажбите, връщайки се на първото място в света по пазарен дял, след като пет години изоставаше от Volkswagen. Основна подкрепа за японската компания представляваше азиатският пазар, където икономическите последици от пандемията бяха значително по-ограничени от тези в Европа. 

През 2020 г. Tesla успя да реализира печалба за първи път в историята си, отчитайки положителна възвръщаемост при доставени около 500 000 превозни средства в световен план. Тук доброто постижение се дължи до голяма степен на продажбата на сертификати за въглеродни емисии на други автомобилни концерни.

В Европа Tesla се счита за производител с нулеви емисии със своите електрически автомобили. Американската компания продава своите екологични кредити на автомобилни производители, които изостават значително от регулациите не Европейския съюз, какъвто е случаят с Fiat.

Средният марж на печалбата преди лихви и данъци (EBIT) в световен мащаб за индустрията през календарната 2020 година е 3,4%, сочи проучването на CAM. Това е доста под 4,6-те процента, отчетени от индустрията през 2019 г.

Германските автомобилни производители отчитат марж малко над средното ниво. Показателят на Daimler дори нараства на годишна база от 2,5% до 4,3 на сто през 2020 г. Това се дължи на факта, че базираният в Щутгарт концерн пое значителни тежести за преструктуриране през 2019 г.

Операциите на BMW и Volkswagen обаче бяха по-сериозно засегнати от коронавируса в сравнение с тези на Toyota и Tesla. Маржът на BMW спада от 7,1% през 2019 г. до 4,9%, а този на Volkswagen Group - от 6,7 на сто до 4,3% през 2020 г.

Заради пандемията печалбата на германските концерни на продаден автомобил също спада. Daimler постига най-висока стойност с печалба от 2101 евро на превозно средство, изпреварвайки Toyota, който отчита 1233 евро. При BMW печалбата за продаден автомобил достига 930 евро.

Производителите на премиум автомобили Daimler и BMW не са в състояние да достигнат ниво на възвръщаемост от над 3000 евро на продадено превозно средство от 2017 г. насам. Това не е добър сигнал, тъй като двата концерна са зависими от маржа, за да могат да финансират своите амбициозни проекти за електрификация и цифровизация.

Volkswagen в същото време отчита печалба от 731 евро на продаден автомобил през миналата година, което е с над 500 евро по-малко от отчетените през 2019 г. 1283 евро. Германската група обаче изпреварва американския производител General Motors, който успя да увеличи леко своя марж до 661 евро.

Ford, вторият по големина производител на автомобили в САЩ, се оказа много по-силно потърпевш от коронакризата, отчитайки печалба от 341 евро за превозно средство.

Според CAM 2020 г. се оказва изключително неблагоприятна за Renault и Nissan, които отчитат отрицателна възвръщаемост съответно от 2,9% и 4,6 на сто.

Помрачен от пандемията, глобалният автомобилен пазар завърши 2020 г., свивайки се с 14,5% до 70,8 млн. превозни средства. От тях 9,53 млн. принадлежат на Toyota, докато Volkswagen е успял да продаде 9,12 млн. автомобила.

От CAM посочват, че очакват леко увеличение на продажбите в световен мащаб през 2021 г. Опитите за овладяване на разпространението на коронавируса чрез национални блокади, най-вече в Европа, обаче продължават да помрачават перспективите. Все пак възстановяването се очаква да продължи в САЩ и Китай.

Недостигът на автомобилни чипове също притиска възстановяването, като редица автомобилни производители предупредиха, че очакват негативен ефект върху продажбите през това и следващото тримесечие.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:30 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още