През лятото на 2018 г., когато Tesla трябваше бързо да увеличи производството в своята фабрика във Фримонт, Калифорния, компанията издигна голямo хале с размерите на две футболни игрища на паркинга в комплекса. Стратегията донесе голямо облекчение на фона на трудностите при производството, пише Bloomberg.
Бъдещето на автомобилната индустрия в САЩ ще бъде до голяма степен определено от парада на нови електрически пикапи - поне четири варианта от Детройт срещу най-малко шест от Tesla Inc. и други конкуренти.
Новите имена в сегмента ще произвеждат пикапи за първи път, като в същото време ще строят фабрики, което може би е по-трудната задача.
Освен че Ford Motor Co., General Motors Co. и Stellantis NV успяха да се справят с въздействието на националните блокади и вече разполагат с нужните опит и инфраструктура в надпреварата, част от техните съоръжения остават празни, готови да бъдат ангажирани с ново производство.
„Отличително предимство на действащите производители на автомобили е техният инсталиран капацитет и способността им да го използват за изграждане на нещо ново“, коментира анализаторът на Gartner Inc. Майкъл Рамзи. "Това е не само предимство, това може да е и Предимството", добавя той.
автомобили
През януари производството в заводите в Северна Америка, управлявани от така наречената Голяма тройка на Детройт (Ford, GM, Stellantis), е спаднало с 21% от нивата отпреди три години; общо трите концерна са произвели 150 000 автомобила по-малко през месеца, отколкото през януари 2018 г., според данни на Bloomberg Intelligence.
Част от този спад представлява трезва реакция спрямо по-бавното нарастване на икономиката. Голяма част от производствения капацитет обаче остава неизползвана, тъй като концерните търсят бърз ръст на приходите чрез автомобили, предлагащи по-голям марж.
Всяко шесто превозно средство, произведено от тези компании в началото на 2018 г., е спряно от производство. Всичко, което се захранва чрез батерии, не е пикап или SUV (sport utility vehicle), бива изоставено, поне временно.
Резултатът е парад от модели, като седана Ford Fusion и компактния Chevrolet Cruze. Ако въпросните коли не предизвикат съответния интерес на местния пазар, те се изпращат отвъд граница.
Прочистването на инвентара поставя „старата школа“ на автомобилната индустрия в уникалната позиция да разгърне бързо ново производството, докато се стреми да пуска нови електрически модели, според анализатора на Bloomberg Intelligence Кевин Тайнън.
„Не трябва да се пренебрегват старите производители на автомобили, които вече разполагат с дизайн, инженеринг, производство, дистрибуция и следпродажбен мащаб“, изтъква Тайнън.
Но пренасочването на дадено производствено съоръжение от сглобяване на автомобил към друг скъп процес обикновено отнема месеци. Автоматизираните машини трябва да бъдат рекалибрирани, всички функции на процеса – преизчислени. „Не е толкова лесно, колкото звучи“, посочва Рамзи.
С очакваното пускане в продажба на нови електрически пикапи, Детройтската тройка може да увели производството до четири пъти годишно като използва нефункциониращите си фабрики.
Защото тук е заложено бъдещето на тези компании.
пикапи
Пикапите представляват пазар на стойност 140 млрд. долара годишно в САЩ – или една пета от приходите на индустрията.
Когато електрическите пикапи бъдат пуснати в по-широк мащаб, този пазар ще нарасне значително.
През 2019 г. Ford, GM и Fiat-Chrysler контролират 94% от пазара на пикапи, най-високият им общ дял от 16 години насам.
Ford вече е направил основен ремонт на своя комплекс Rouge в Диърборн, Мичиган, за да започне да произвежда електрическия вариант на пазарния мастодонт F-150, част от проекта на компанията за 700 милиона долара.
Междувременно GM подготви машините в завода си в Детройт и инвестира 3 милиарда долара, отчасти за модернизиране на така нареченото пространство Hamtramck за електрически пикапи и джипове. Почти 40-годишното съоръжение, което наскоро трябваше да бъде затворено, ще сглобява изцяло новия GMC Hummer до края на годината.
Stellantis е по-малко агресивен в преследването на плана за електрически пикап, макар че вече обеща един такъв автомобил и разполага със свободен капацитет. Наскоро компанията заяви, че ще похарчи 1,1 млрд. долара за реконструкция на своя завод в Уиндзор, Онтарио, за изграждането на все още неназовани електрически превозни средства.