Решението на американския автомобилен производител General Motors (GM) да прекрати своите операции на нерентабилните пазари, включително в Индия, илюстрира промените, които настъпиха в глобален мащаб вследствие на разпространението на коронавируса.
Но се оказва, че коронавирусът не е най-голямата пречка за концерна, който се опитва да прекрати своите операции в Индия.
Всичко започва през 2015 г., когато GM решава да консолидира своите производствени мощности в градовете Халол и Талегаон. Това в крайна сметка води до закриването на предприятието в Халол през 2017 г. и продажбата му на китайската SAIC Group.
Последвалото споразумение между GM и китайската Great Wall за продажбата на завода в Талегаон не би могло да се осъществи в по-неподходящо време, пише Амар Мастер, мениджър в Asia Pacific Vehicle Forecasts, на сайта на консултантската компания LMC.
Политическото напрежение между Индия и Китай ескалира след пограничния военен сблъсък в долината на река Галван, довел до десетки жертви и за двете страни на 20 юни 2020 г.
След престрелката властите в индийския щат Махаращра блокираха меморандума за разбирателство с Great Wall, която трябваше да инвестира там 37,7 млрд. юана (около 500 млн. долара).
Само преди по-малко от месец последваха нови сблъсъци между граничните сили на Китай и Индия в района на прохода Наку-Ла, който се намира в индийския щат Сиким. Според медиите части на Китайската народноосвободителна армия са направили опит да нахлуят на индийска територия, но са били спрени впоследствие. В сблъсъците има ранени войници и от двете страни.
Решението на индийското правителство да наложи по-строг контрол върху публично-частите инвестиции означава, че обвързващият договор с Great Wall, пописан през януари 2020 г., за закупуване на завода на GM в Талегаон все още се нуждае от правителствено одобрение.
Ситуацията се влоши допълнително, когато този януари властите в Махаращра отхвърлиха молбата на GM да прекрати работа в своя завод, който остава затворен от 24 декември.
Автопроизводителят също е изправен пред множество съдебни производства от служители в синдикати, които отхвърлиха предложения им пакет за прекратяване на трудовите договори, като вместо това изискват гаранции за работа от бъдещия собственик на предприятието Great Wall.
Въпросните проблеми могат да накарат китайския концерн в крайна сметка да се откаже от инвестицията, с която планира да се наложи на индийския автомобилен пазар.
Конкурентът Changan Automobile вече отмени планираната инвестиция от 500 млн. долара в Индия поради влошените отношения между Пекин и Ню Делхи.
Тъй като почти всички големи международни автомобилни концерни вече развиват бизнес в Индия, страната може да очаква нова голяма инвестиция единствено от Китай. И докато отношенията между двете страни остават обтегнати, индийската автомобилна индустрия рискува да се размине с милиарди долари от нови инвестиции и създаването на хиляди нови работни места.