Проблемите около глобалния недостиг на полупроводници се задълбочават, докато все повече компании от автомобилната индустрия предприемат съкращение на производството, притиснати от нарушените вериги на доставка на чипове.
Bloomberg Economics се опитва да предвиди негативното въздействие върху икономиките в глобален план, използвайки данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) относно дела на автомобилната индустрия от брутния вътрешен продукт на страните.
Недостигът на чипове представлява особено голям икономически риск за страни като Германия, Мексико, Чехия, Словакия и Унгария, следвани от Румъния, Полша, Швеция и Тайланд.
Германия – големият губещ
Значението на този проблем за най-силната европейска икономика е добре илюстрирано от ангажираността на правителството за осигуряването на допълнително доставки на полупроводници, като германският икономически министър Петер Алтмайер е в контакт с властите в Тайван от януари, призовавайки местните производители да подкрепят автомобилния бизнес.
LMC изчислява, че недостигът на чипове може да коства на автомобилната индустрия около 700 000 превозни средства изгубена продукция през първото тримесечие на годината, докато IHS Markit очаква загубата да достигне 672 000 автомобила.
В началото на февруари германският доставчик Bosch предупреди, че недостигът на чипове ще повлияе върху растежа на автомобилната индустрия през тази година, повтаряйки опасенията на редица автомобилни производители, засегнати от нарушените доставки. Германската компания изтъква, че се очаква през тази година да бъдат произведени около 85 млн. автомобила в глобален план, повече от 78-те милиона през 2020 г., но по-малко от отчетените през 2019 г. 92 млн. броя.
Малко преди това Volkswagen призова европейските страни да увеличат подкрепят чрез инвестиции регионалната индустрия за производство на чипове, за да направят Европа независима от външни доставчици на фона на кризата с доставките.
Германската автомобилна група посочи в края на януари, че само през декември е изтрила около 50 хил. автомобила производство заради недостига на чипове. Според Щефан Воленщайн, ръководител на бизнеса на Volkswagen в Китай, недостигът засяга основно модели, използващи Електронна програма за стабилизиране (Electronic Stability Program) – система от сензори, която поддържа траекторията на движение на превозното средство съобразно зададената от водача посока. Други компоненти също могат да бъдат засегнати от липсата на чипове, като Воленщайн не предоставя допълнително подробности.
Кризата засегна и германските операции на други големи автомобилни концерни. Ford, Daimler и Audi предупредиха, че ще ограничат своето производство в Германия заради глобалния недостиг на полупроводници. Ford обяви, че спира производството в своя завод в Заарлуис за един месец заради липсата на чипове. Фабриката изгражда компактния модел Ford Focus.
Audi заяви, че намалява работното време на своите служители във фабриките си в Инголщат и Некарзулм до 29 януари, засягайки производството на моделите A4 и A5.
В същото време Daimler редуцира производството на Mercedes заради проблеми с доставките, но посочва, че ще даде приоритет на производството на своите електрически автомобили и автомобили с висок марж като колите S-Class.