Автомобилният производител Volkswagen Group вероятно ще отнеме лидерската позиция на американския концерн Tesla при производството и продажбите на електромобили в световен мащаб през следващите пет години, тъй като огромната инвестиция на германската компания по отношение на електрификацията на портфолиото вече започва да се изплаща, посочват от консултантската компания LMC.
Очаква се делът на Tesla от глобалния пазар на електрически превозни средства да се свие от 20% през 2020 г. до около 10 на сто през 2025 г., като този на VW ще нарасне от малко под 10% в момента до 15 на сто, смята Пит Кели, управляващ директор на LMC по време на онлайн конференция.
Пазарните дялове на Ford Motor Co., Toyota Motor Corp. и Mercedes-Benz също се очаква да нараснат значително през следващите няколко години.
"Tesla доминираше като марка през последните пет години, но очевидно това не може да продължи", смята Кели, позовавайки се на "атаката" на нови електрически модели на VW Group и другите големи германски концерни, както и от страна на Toyota, която досега се беше фокусирала върху хибридните превозни средства и тези с водородни горивни клетки, но вече подготвя и изцяло електрически модели.
VW пусна през втората половина на 2020 г. първото превозно средство, използващо новата модулна платформа (MEB) на групата – компактния хечбек ID.3. До края на годината концернът продаде повече от 54 000 броя от този модел в Европа, изпреварван само от електрическия Renault Zoe, от който бяха продадени над 99 000 броя, и Model 3 на Tesla, който реализира над 85 000 продажби, сочат данни на JATO Dynamics.
Малко след това VW пусна в продажба и кросоувъра ID.4, който се очаква да надмине по продажби в глобален план ID.3, предлагайки по-конкурентна цена от Model Y на Tesla.
Германският производител очаква до 2030 г. да изгради общо 26 млн. електромобила, като 19 млн. от тях ще бъдат базирани на неговата MEB платформа, а останалите 7 млн. – на новата архитектура PPE.
До 2030 г. VW очаква да е изградила общо 26 милиона електромобила по целия свят, като 19 милиона са базирани на MEB и повечето от останалите седем милиона на високопроизводителната платформа PPE.
Другите победители
Изцяло електрическите превозни средства остават едно от малкото светли места в автомобилната индустрия през белязаната от пандемията 2020 г., като продажбите на този сегмент в световен мащаб се увеличиха с 27%, докато общият пазар се сви с 14%, изтъква Кели. Продажбите на електромобили в Европа "надминаха очакванията", припомня той, като нараснаха със 105%.
Независимият анализатор Матиас Шмид заяви, че през 2020 г. в Западна Европа са продадени 727 000 напълно електрически автомобила, двойно повече спрямо 2019 г.
LMC посочва, че автомобилните производители се очаква да спечелят значителен пазарен дял в сегмента на електромобилите до 2025 г., включително Daimler, чийто дял ще нарасне от 2,5% през 2020 г. до 5%; Toyota - от около 1% до 5%; Ford - от почти нула до 4 на сто; и GM - от около 2% до близо 5%.
Съюзът Renault-Nissan-Mitsubishi, който успя да завладее европейския базар на електромобили с Renault Zoe и Nissan Leaf, се очаква да запази своя 8-процентен пазарен дял, а Hyundai Motor Group държи около 7% от пазара на електромобили.
Китайските производители, в това число SAIC и BYD, се очаква да загубят пазарен дял, тъй като продажбите на електромобили в Северна Америка и Европа нарастват.
LMC очаква скоростта на налагане на електромобилите да нарасне по-силно е от предходните прогнози заради успеха на Tesla и нарастващата пазарна капитализация на компанията на Илон Мъск; новите политики в рамките на Европейския съюз (ЕС) и фокусът на администрацията на американския президент Джо Байдън върху електрификацията, напредъка в производството на батерии и редуцирането на разходите около този процес, както и разгръщането на зарядна инфраструктура.