Японският автомобилен производител Nissan очевидно е приключил преговорите с Apple за производството на самоуправляващи се автомобили. „Не водим преговори с Apple", заяви говорител на Nissan.
Въпреки това компанията винаги била отворена за сътрудничество и партньорства, за да стимулира трансформацията на индустрията. Говорителят отказва по-подробен коментар пред Ройтерс, а представителите на Apple не са били открити за коментар.
Вестник Financial Times съобщи по-рано, че компаниите са провели кратки дискусии за евентуално партньорство за производството на автономни автомобили. Те обаче са се провалили, тъй като Nissan не искала да бъде производител на чисто договорни отношения за автомобилите на Apple, се пояснява в материала.
В търсенето на производител на своите роботизирани превозни средства американската технологична компания вече не успя да сключи споразумение с южнокорейския производител на автомобили Hyundai.
Преговорите на компанията от Силициевата долина с Hyundai предизвикаха различни догадки за това кои други производители могат да си партнират с Apple, като пазарът се фокусира върху осемте японски автомобилни производителя.
Акциите на Nissan за кратко повишиха цената си с 5,6% в сряда, след като главният изпълнителен директор Макото Учида сигнализира за своята готовност за работа с технологични компании, попитан по време на срещата с анализаторите по повод на тримесечните данни дали компанията се е срещала с Apple.
Но запознат източник твърди, че разговорите са закъсали, след като американската компания е поискала Nissan да произвежда автомобили с марка Apple - изискване, което ефективно ще понижи производителя на автомобили до доставчик на хардуер.
Много производители на автомобили са изразили опасенията си от възможността да станат „Foxconn на автомобилната индустрия“ - препратка към тайванската производствена група, която сглобява iPhone.
Ашвани Гупта, главен оперативен директор на Nissan, заяви, че японската група „не е“ в преговори с Apple, чийто интерес към навлизането в автомобилната индустрия датира от 2014 г.
„Имаме собствено удовлетворение на клиентите, което се заражда от нашите коли. Няма начин да променим начина, по който произвеждаме автомобили”, каза Гупта в интервю за Financial Times. „Начинът, по който проектираме, начинът, по който се развиваме и начинът, по който произвеждаме, ще бъде като автомобилен производител, като на Nissan“.
Гупта каза, че компанията е отворена за проучване на партньорства с технологични компании, за да се адаптира към преминаването към свързани превозни средства и автономно шофиране, посочвайки сътрудничеството с Google и някои стартиращи компании.
Но добави: „Трябва да проверим кой има най-добрата компетентност, за да улови това, което мисли клиентът. За тази цел можем да си партнираме, но за да адаптираме техните услуги към нашия продукт, а не обратното“.
Анализатори твърдят, че Nissan, който е в алианс с френските Renault и Mitsubishi Motors, може да е подходящ партньор за Apple.
Японската компания беше пионер на електрическите превозни средства с пускането на Leaf през 2010 г. Nissan има и капацитет в американските си заводи, след като отчитащата загуби компания промени фокуса си от обема към рентабилността.
Но Мио Като, анализатор, който пише на платформата Smartkarma, казва, че на Nissan му липсва мащабът на конкуренти като Toyota, за да направи типа големи инвестиции, необходими за технологията за автономно шофиране.
Някои анализатори вярват, че Apple може да разтърси автомобилната индустрия, въпреки че не е ясно какъв вид технология би могла да предостави отвъд силата на своята марка.
Apple тества в Калифорния технологии за автономно шофиране от години. Компанията разкри през миналата седмица, че нейните резервни шофьори е трябвало да се намесват веднъж на всеки 145 мили от теста. За разлика от този тест, Waymo, самоуправляващият се автомобил на Alphabet, и този на GM – Cruise, успяват да изминат средно по близо 30 хил. мили преди „намеса“ на човек.
Междувременно главният изпълнителен директор на германския лидер на пазара Volkswagen AG не показва публично загриженост за плановете на калифорнийския концерн. „Планът на Apple Inc. да влезе на автомобилния пазар е много логична стъпка, доколкото производителят на iPhone съчетава своя опит в софтуера, батериите и дизайна с огромните ресурси", каза Херберт Дийс.
„Въпреки това ние не се страхуваме“, заяви той в интервю за Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. Автомобилният сектор е различен от технологичната индустрия и Apple „няма да успее да го превземе за една нощ“.