Когато американският президент Джо Байдън върна САЩ в Парижкото споразумение за климата в първия си ден като държавен глава, той постави началото на това, което несъмнено представлява амбициозна стратегия за климата. С неговата заповед за подмяна на големия автомобилен парк на федералното правителство с произведени в САЩ електрически превозни средства, последвана от обещанието на General Motors да продава единствено електромобили до 2035 г., ставаме свидетели на вълна от решения, насочени към намаляване на емисиите на парникови газове в различните индустрии.
След четири години на липса на подобни действия САЩ са на прага на значим политически отговор на изменението на климата, пише Bloomberg.
За съжаление електрическите превозни средства и свързаните с тях зарядни станции, за които Байдън е сигнализирал, че ще заемат централно място в неговата транспортна климатична стратегия, не са достатъчни, за да разрешат проблема, с който се сблъскваме.
Транспортът е основен виновник за голяма част на въглеродните емисии, отделяни от икономиката на САЩ, а електрификацията е критична предпоставка за постигане на бъдеще без въглерод. Но, за да се изпълнят климатичните цели, САЩ трябва значително да намалят използването на автомобили.
Добрата новина е, че с новия състав в Белия дом и Министерството на транспорта може да се постигнат така необходимите промени, за да се приближат хората до местата, които искат да посетят.
Истината е много проста: Ако продължаваме да проектираме нашите общности и транспортни системи, така че да изискват повече автомобили, дори ако става въпрос за електромобили, това прави декарбонизацията далеч по-трудно постижима.
Според анализ на Rocky Mountain Institute транспортният сектор на САЩ трябва да намали емисиите на въглероден диоксид с 43% до 2030 г., за да се приведе в съответствие с климатичните цели за ограничаване на покачването на глобалните температури до 1,5 градуса по Целзий. В тази връзка Вашингтон изисква разполагането на 70 млн. електромобили по американските пътища и намаляване на изминатите километри на глава на населението с 20 на сто през следващите девет години.
Дори и при най-амбициозните сценарии за електромобилите в крайна сметка от критично значение е намаляването на използването на лични превозни средства. И въпреки че през 2020 г. се наблюдава спад при изминатите километри на глава на населението заради коронавируса, продажбите на SUV модели продължават да се увеличават, както и тяхното ползване.
Подобряването на жилищната инфраструктура е от жизненоважно значение за ограничаване на пътуванията с автомобил, като в същото време ще подкрепи процеса на декарбонизация.
И за разлика от електрификацията, тази стратегия може да бъде приложена без да се налага да се разчита на интересите на американския потребител, фокусиран върху по-големите превозни средства; на ангажимента на автомобилните концерни или на плановете на федералното правителство по отношение на електрифицирането на автопарка.
Това, което ни липсва, е необходимата политическа воля и разбиране.
Опитът за разрешаване на проблема с емисиите само с електрически превозни средства няма да доведе до така желаните резултати.
Ситуацията, с която се сблъсква в момента Калифорния, е отличен пример за това. Докато щатът се стреми да ограничи до 2035 година продажбите на нови превозни средства само до такива с алтернативно задвижване, без петролни горива, властите продължават да игнорират така необходимата жилищна реформа, която да подобри инфраструктурата, за да не се налага на гражданите да изминават големи разстояния със своите коли, за да си купят нещо или да посетят лекар.
Калифорния има 3,4 милиона по-малко жилища, отколкото е необходимо, за да отговори на търсенето. Това принуждава хората да търсят жилища далеч от работните си места, принудени да харчат повече пари за транспорт, което от своя страна увеличава количеството парникови емисии.
Ограничаването на емисиите чрез радикални промени в моделите на земеползване и инфраструктурата е възможно, особено сега. Администрацията на Джо Байдън може да набляга на електрификацията, но също така сигнализира, че търси цялостна стратегия, която да се пребори с изменението на климата.
Властите на федерално, щатско и местно ниво трябва незабавно да дадат приоритет на финансирането на подобна стратегия, за да насърчат повече пътувания, които изключват автомобилите. Приоритизирането на безопасността за хората вместо скоростта на електрификацията на превозните средства е един от начините да се постигне това.
Добрата новина е, че транспортната система е почти изцяло под контрола на правителството и може да бъде променена относително бързо чрез инвестициите на правителството. Правейки тази система климатично неутрална или щадяща климата, тя може да се отрази благоприятно и на общественото като цяло и да разшири достъпа до икономически ползи - независимо дали някой притежава превозно средство с двигател с вътрешно горене, електрически автомобил или въобще не притежава такъв.