Hyundai продаде само 1000 задвижвани от водород коли в Европа през 2020 г. Това не звучи много, но трябва да е начало. Поне в това вярва ръководителят на Hyundai за Европа Майкъл Коул.
„Водородът може да направи света по-чист и да помогне на околната среда“, казва с убеждение автомобилният мениджър в интервю за Handelsblatt. В лицето на Hyundai Nexo корейците са един от малкото производители, които вече предлагат стандартен водороден автомобил. Моделът обаче е рядкост по европейските пътища.
Nexo, който се захранва от водородна горивна клетка, се произвежда от 2018 г. Единственият реален конкурент е Mirai от Toyota, чието второ поколение трябва да излезе на пазара през март. Германските производители, от друга страна, имат затруднения с подобни планове. Mercedes наскоро имаше автомобил с горивни клетки в портфолиото си – в лицето на GLC F-Cell, но в момента намалява производството и възнамерява да се концентрира върху камиони с водородно задвижване.
Водородните коли са не само рядкост по пътя, но и са скъпи. За Hyundai Nexo купувачите трябва да се бръкнат с около 70 000 евро. Европейският ръководител Коул въпреки това вярва, че заинтересованите няма да бъдат отблъснати от високата цена. „Ние абсолютно вярваме в горивната клетка и икономическите възможности, които произтичат от нея“, казва той.
Очакванията за продажбите на Nexo ще останат ниски в обозримо бъдеще. Както поясняват от Hyundai, корейският производител очаква в бъдеще удвояване на годишните европейски продажби. Подобна е ситуацията и с конкурентната Toyota. Японската група е продала около 800 бройки на своя Mirai в Европа миналата година. С новото второ поколение бройката трябва да е около 1600. „Това не е кола за обикновения потребител“, казва Франк Швоуп, автомобилен анализатор в NordLB. „Тези коли са твърде скъпи“. А когато Toyota и Hyundai предлагат автомобилите си в Европа, това е малко повече от пробно пускане на пазара.
Но когато шефът на Hyundai Europe говори за възможен дългосрочен успех на водородната технология, той има много повече неща предвид, отколкото просто сравнително малкия автомобилен бизнес. Hyundai прилага комбиниран подход с леки и товарни автомобили в Европа. „Не става въпрос само за нормалната кола, но и за много повече. Може да се появи истинска водородна икономика“, подчертава Коул. Той очаква решителна стъпка напред за развитието на горивната клетка от пилотен тест, който корейската компания стартира в Швейцария миналата година.
Първите 50 камиона на Hyundai, задвижвани с водород, вече се използват от швейцарците. Коул изчислява, че малкият тест може да се превърне в голям проект до 2025 г. „Очакваме, че ще пуснем до 1600 камиона по пътищата в Швейцария през следващите пет години“, казва той. Корейският производител обаче възнамерява да се погрижи не само за камионите.
Hyundai също така ще работи с различни партньори, за да гарантира, че в Швейцария ще бъде създадена водородна инфраструктура. Според Коул Hyundai не само иска да спомогне за разширяването на мрежата от бензиностанции, но и да увеличи производството на зелен водород. Ако съществува инфраструктурата за камионите, продажбите на автомобили с водород също биха нараснали автоматично. „Разбира се, всичко все още е доста скъпо поради ниските производствени цени. Но ние виждаме бъдещите перспективи на това шофиране”, подчертава европейският шеф.
У дома си в Азия Hyundai Motor също навлиза в производството на горивни клетки. „Възнамеряваме да произведем почти 500 000 от тях през 2025 г.“, обяснява Коул. Това мащабно производство ще помогне да се намалят все още сравнително високите разходи за задвижване при горивните клетки. Hyundai вижда клиентите си не само в пътни превозни средства, но и в корабоплаването, самолетите и железниците.
Подходът за усъвършенстване на технологията на горивните клетки предимно чрез камиони среща одобрение и сред експертите. „Поради изключително тежката батерия чисто електрическо задвижване е всичко друго, но не и разумно за тежкотоварни камиони при дълги пътувания“, подчертава Щефан Братцел, професор в Центъра за автомобилен мениджмънт (CAM) в Университета за приложни науки на Бергиш Гладбах.
От гледна точка на Братцел използването на водород в транспорта има смисъл само ако има достатъчно екологично чист водород. Производствени мощности за Европа биха могли да бъдат построени например в слънчевата Северна Африка, където след това ще се произвежда зелен водород с помощта на соларни централи. Засега обаче това все още е пожелание. Ето защо според него била абсолютно правилната стратегията да се разчита предимно на чисто акумулаторни задвижвания за автомобили през следващите няколко години. Задвижването с горивните клетки обаче не отпада напълно от дискусиите. „Toyota и Hyundai мислят дългосрочно", казва Братцел.
За Hyundai водородното задвижване не е конкуренция на електрическата кола с батерията с високо напрежение. „Виждаме възможността и двата вида задвижвания да съществуват едновременно, няма еднопосочни улици“, подчертава Коул. Докато германската VW възнамерява да се фокусира върху акумулаторните електрически задвижвания, корейците преследват двойна стратегия. Дали ще се изплати, все още е рано да се каже.
преди 3 години в дания също има сериозни планове за зарядна инфраструктура за водородни автомобили . водещият играч е everfuel . даже мисля , че там има и работещ проект за таксита на водород ... копат си хората в градинката и си градят бъдеще с минимално количество въглеводороди ... :))) ... и не знам що не ги грее кво се дискутира из форума по темата ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар