Липсата на зарядни станции за електрически автомобили тревожи автомобилната индустрия от месеци. Асоциацията на автомобилната индустрия в Германия изчислява, че в Германия възникват „само“ 200 точки за зареждане на седмица, а би трябвало да са по 2000 на седмица. А само 2% от колоните са бързозарядни устройства, които могат да заредят с достатъчно ток дадена електрическа кола за 15 минути.
Главният изпълнителен директор на Audi Маркус Дюсман вече не иска да чака политиците и компаниите от енергетиката. „Проверяваме дали можем да създадем наша собствена премиум инфраструктура за зареждане в големите градове“, обяви Дюсман в интервю за Handelsblatt. „Не искаме нашите превозни средства да се провалят поради липсата на зарядни станции“.
Подобно на Supercharger-ите на Tesla, мрежата на Audi трябва да се състои от особено мощни точки за зареждане с поне 150 киловата. Разходите за първоначално планираните 200 до 300 станции се оценяват вътрешнофирмено на повече от 1 милиард евро. Сестринската компания на Audi Porsche също може да участва в ексклузивната мрежа, твърди концернът.
Паралелно на Audi и германският министър на транспорта Андреас Шойер също планира създаването на мрежа за бързо зареждане. Проектозакон от неговото министерство предвижда десет региона в Германия, в които трябва да бъдат създадени и да работят общо 1000 зарядни станции в съответствие с определени стандарти и под надзора на държавна агенция. Федералното правителство възнамерява да поеме само икономическия риск, но компании от енергийната индустрия остро критикуват проекта.
В тази полемика за отговорностите шефът на Audi Дюсман е между чука и наковалнята. Той не вярва, че политици или енергийната индустрия ще изградят мрежа за бързо зареждане. Audi планира да пусне на пазара 20 електрически автомобила до средата на десетилетието, а до 2025 г. поне 30 процента от автомобилите ѝ в Европа трябва да са електрически.
Бързо зареждане за 15 до 20 минути
Производителят на автомобили се опасява, че необходимата инфраструктура за обществено зареждане няма да бъде достатъчна. С мощност от 11 или 22 киловата повечето зарядни станции са твърде слаби, за да зареждат бързо мощни автомобили. Подобно на Tesla, Дюсман иска неговите Supercharger-и да бъдат ексклузивна мрежа с капацитет за зареждане от поне 150 киловата.
В бъдеще зареждането на електрическа кола ще бъде почти толкова бързо, колкото зареждането на автомобил с двигател с вътрешно горене днес. А марките Daimler и BMW, както и VW Group вече изграждат такава мрежа под марката Ionity по магистралите. Дюсман обаче си представя такава мрежа изключително за Audi и Porsche - във всеки мегаполис.
Екип на проекта работи по плана от есента, а Дюсман вече е представил проекта пред борда на директорите на VW. Планирани са поне 200 станции, но може да има и до 400. Всяка от тях трябва да има шест или дванадесет точки за зареждане и да функционира като бензиностанция. Търсят се и партньори за гастрономия, консумация или компании за споделени офисни пространства. А с това Audi и Porsche се отличават от останалата част от индустрията - Daimler и BMW засега нямат такива планове.
Но натискът нараства. Политиците и бизнесът имат за цел да увеличат броя на обществените зарядни станции от 33 хил. днес до 1 млн. през 2030 г. „Разширяването на инфраструктурата за бързо зареждане чрез частни инициативи е наложително“, коментира говорител на Федералното министерство на транспорта. Задачата на политиците е „да намалят рисковете в стартиращата фаза“.
Федералната асоциация за електромобилност (BEM) обаче разкритикува плановете. Представеният проект „не е в съответствие със съществуващите специализирани закони и техните дефиниции, липсват познания по електротехнически основи, познания за регулаторните принципи за пазарно ориентирани структури и общо разбиране за електромобилността, електрическите задвижвания и свързаната с тях инфраструктура“.
„Ние сме загрижени за електромобилността и нейния най-добър възможен дизайн“, казва членът на управителния съвет на BEM Маркус Емерт след среща на асоциацията.
Енергийната индустрия също критикува проекта и предупреждава за „свръхрегулиране“. Енергийната компания EnBW, според собствената си информация, най-големият оператор на инфраструктура за бързо зареждане в Германия, дори говори за „разрушителна конкуренция". Плановете биха донесли повече вреда, отколкото полза, смятат от EnBW.
Промишлената асоциация BDEW призова за „надеждни рамкови условия, вместо постоянно лечение“. И от федералното правителство има критики, особено от Министерството на правосъдието. Ето защо проектът още не е вкаран за обсъждане в кабинета, което вероятно ще се случи тази сряда. Ако не бъде приет тази седмица, е малко вероятно плановете да да се превърнат в закони преди края на мандата.