IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Автомобилните планове на Apple стават все по-конкретни

Чипове, батерии, камери, сензори и монитори – производителят разполага с най-важните съставки, но може да не е единственият технологичен концерн на тази сцена

21:27 | 05.02.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: EPA/ETIENNE LAURENT</em></p>

Снимка: EPA/ETIENNE LAURENT

За Apple Германия е страната на автомобилите. Смята се, че производителят на iPhone е преговарял през последните години за сътрудничество с големите германски производители BMW, Daimler и Volkswagen. Високопоставен мениджър на автомобили казва: „Почти всички отказаха“. Германските автомобилни компании не искат да деградират до доставчик на хардуер за Apple.

Корейският конкурент Kia изглежда не споделя тези опасения. Още на 17 февруари Apple и южнокорейският автомобилен производител ще подпишат договор за сътрудничество, пише анализаторът Мин Чи-Куо. Тайванецът е доказан експерт по Apple и работи за TF International Securities, компания за финансови услуги, базирана в Хонконг. Куо има тесни контакти във веригата за доставки на групата и затова често знае с месеци предварително по кои продукти работи концернът.

Анализаторът също така дава подробности за планираното споразумение: Според него Kia трябва да изгради около 100 000 автомобила с марката Apple на своята електронна платформа в завода си в Уест Пойнт в американския щат Джорджия най-рано от 2024 година. Периодът съвпада с по-ранните съобщения за навлизането на Apple на пазара.

Акциите на Kia поскъпнаха с почти десет процента след изказването на Куо, допълнително подхранвани от статия в корейския вестник Dong-a Ilbo. Според статията Apple планира да инвестира около 3,6 млрд. долара в Kia.

Слухове за разговори на Apple със сестринската на Kia марка Hyundai има от известно време. Южнокорейската група държи 33%-ен дял в Kia и според Куо ще проектира и произвежда компонентите заедно с дъщерното дружество Mobis. Самата Apple не коментира възможното навлизане на пазара на автомобили.

Концернът на Тим Кук привлече мениджър на Porsche

За бързото навлизане на пазара производителят на iPhone очевидно разчита и на опита на германския автомобилен свят: Наскоро бе обявено, че мениджърът на Porsche Манфред Харер преминава в Apple. Преди това инженерът беше главен разработчик на Porsche Cayenne. Неговият познат Михаел Швекутч може да е изиграл роля за промяната. Германецът е в Apple от две години, преди това бе водещ инженер в Tesla.

Вероятната ICar се разработва в Apple под името „Project Titan“. Дъг Фийлд е шеф на проекта от 2018 г. Някога той отговаряше за хардуера на Apple, докато не пое разработката на Tesla Model 3 - и след това се върна в Apple преди повече от две години. Там работи и Стив Макманус, който някога е отговарял за технологията в Aston Martin, а след това - за интериора и дизайна в Tesla. 

Според инвестиционната банка Morgan Stanley Apple има „ключовите продукти“ за успешен старт на автомобилния пазар, включително достъп до достатъчен капитал и „топ таланти“. Той също така е разработил пет основни технологии в собствените си лаборатории, които са важни за цифровите и автономно управлявани автомобили: чипове, батерии, камери, сензори и монитори.

Пари също има достатъчно. Apple има близо 200 млрд. долара в брой. Когато през 2016 г. групата искаше да назначи за шеф известен германски автомобилен мениджър, той му е обещал много. „Парите не трябва да играят никаква роля“. Но мениджърът е бил твърде несигурен относно проекта и е отказал назначението.

Apple търси и други партньори

В дългосрочен план южнокорейците няма да остават единственият партньор на Apple, казва анализаторът Куо: General Motors и френската компания PSA, която току-що обедини усилията си с Fiat Chrysler, за да сформира Stellantis, също могат да строят Apple Cars след няколко години. Японският бизнес вестник Nikkei цитира мениджър на доставчик за това, че Apple говори с поне шест японски компании.

Доставчикът Foxconn, който произвежда iPhone на Apple, изглежда няма да играе роля в производството на автомобили - въпреки че тайванската компания е разработила собствена платформа за конструиране на електрически автомобили и планира да я пусне върху десет процента от всички автомобили до 2027 г.

Колата може да се превърне в „следващия звезден продукт“ на Apple, пише Куо. Apple разбира по-добре от традиционните автомобилни компании от безпроблемното свързване на „хардуер, софтуер и цифрови услуги“. Apple, очаква Куо, ще се съсредоточи върху „хардуера и софтуера за автономно шофиране, чипове, технология на батериите, дизайн на корпуса и интериора, иновативно потребителско изживяване и интеграция със съществуващата екосистема на Apple“.

Звучи като: огъване на ламарината за партньорите, софтуерните услуги с висок марж за Apple. Как може да е иначе, както показва поглед към отчетите. Apple има 38 процента марж на печалбата, докато автомобилните производители постигат по-малко от десет процента. „Възвръщаемостта веднага ви дава да се разбере, че Apple не може да се интересува от самото конструиране на автомобили“, казва пред Handelsblatt Щефан Братцел, професор и ръководител на Center of Automanagement.

Apple се стреми към базиран на данните бизнес модел: да постигне големи маржове с оферти и услуги като функции за автономно шофиране или локализирана реклама. Но препятствието е голямо: „iCar трябва да бъде наистина добър и да предлага добавена стойност, например да бъде оборудван с много автономни функции“, казва Братцел.

Sony изгражда автомобил с помощта на Magna

Apple е само една от няколкото технологични компании, които искат да играят роля на световния автомобилен пазар. Японската компания за потребителска електроника и забавления Sony вече е по-далеч: на изложението за електроника CES преди няколко седмици тя представи своя седан „Vision-S“ с регистрационен номер от Грац.

Автомобилът трябва да бъде произвеждан от австро-канадския доставчик Magna Steyr и в момента се тества по обществени пътища. Многобройни германски доставчици също работят по концепцията на Sony – в лицето на Bosch, ZF и Benteler.

„Sony е известна с Playstation и LCD екрани, но те са и най-големият производител на сензори за камери и произвеждат батерии и чипове за AI приложения“, казва Ласло Кишонти, ръководител на AIMotive. Унгарският стартъп разработва софтуер за улеснение на водачите за Vision-S. „Имат много предимства при изграждането на специален автомобил“.

Vision-S не трябва да влиза в масово производство, твърди Sony. По-скоро става въпрос за демонстриране на уменията ѝ като доставчик на все по-самостоятелни автомобили.

И като експерт в сферата на развлеченията: С концепция за високоговорители, наречена „360 Reality Audio“ с малки кутии в облегалките за глава, всеки пътник трябва да може да слуша собствена музика - в крайна сметка, пионерът на Walkman-а Sony също създава високоговорители. В дългосрочен план и Playstation с възможност за 5G също трябва да бъде интегриран, за да можете да играете на целия екран на таблото в движение.

Ще има ли и кола от Samsung?

Широките екрани намират своя път във все повече и повече автомобили - и помагат на  технологичните компании да демонстрират силите с. „Таблетът до волана е просто междинна стъпка“, казва Майкъл Маузер. Базираният в Щутгарт германец е ръководител на американския автомобилен доставчик Harman от миналата година. Дъщерното дружество на Samsung доставя на Mercedes наскоро представения 141-сантиметров хиперекран за електрическите EQS, а на BMW - телематичен контролен блок, който ще направи електрическия SUV iX първата кола с възможност за 5G.

На изложението за електроника CES Harman наскоро представи концепции, с които даден производител на автомобили може да трансформира кокпита с големи екрани и високоговорители в звукозаписно студио, концертна зала или кабина за компютърни игри. „Там не продаваме мечти“, казва Маузер. Концепциите са готови за следващото поколение модели, твърди той.

Все повече хора искали да използват колата си като друга всекидневна, дори ако тя все още не може да се кара сама. Според проучването на пазара на Harman шофьорите прекарват средно по 43 минути на ден в колата си, която не се движи, например когато баща чака децата си на училищния паркинг.

Но превръщането на автомобила в развлекателна капсула струва пари - в допълнение към батериите и сензорите за помощ на водача, които производителите така или иначе трябва да финансират за нови модели. Не всичко трябва да се решава с помощта на скъп хардуер, казва Маузер. Звукът на високоговорителите, например, може да бъде подобрен и със софтуерни актуализации, които могат да се купят отделно. Предимството: Разходите не са направени, когато купите колата, а през целия живот на автомобила.

Може ли Harman и компанията ѝ майка също да изпратят кола на Samsung в надпреварата? В крайна сметка конгломератът от Южна Корея не само разработва електроника и софтуер, но също така произвежда батерии за електрически автомобили и чипове, които в момента са дефицит в класическата автомобилна индустрия. „Нямаме подобни планове“, казва Маузер. „Но… никога не казвай никога“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:14 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 5
zelka007
преди 3 години
ха ... киа със софтуер на ябълка ... бозица ... киата колко оризови спагети има да изтеглят и изядът докато започнат да стигат С-класата на мерцедес след петилетки неуморна работа ... дори не си помислям за Е-класа ... засега ябълките може да се каже , че нямат нищо в автомобилният сектор ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още