Почти всички големи производители на автомобили се насочват към електрификация на своето портфолио – като тяхната цел е както да подкрепят глобалните усилия за опазване на околната среда и справянето с климатичните промени, така и да ограничат своите разходи.
Германският концерн Volkswagen планира да пусне около 70 изцяло електрически модела до 2030 г. и вече е изпреварил Tesla при продажбите на електрически превозни средства на много европейски пазари. Американската General Motors (GM) заяви миналия месец, че се стреми да продава единствено автомобили с нулеви емисии до 2035 г.
В момента всеки голям автомобилен производител се е ангажирал с разработването на автомобили с нулеви емисии.
Съществува основателна причина за тази радикална промяна: електромобилите са не само ключови за спазването на по-строгите екологични разпоредби, но и са много по-евтини за производство от конвенционалните автомобили.
Електрическите превозни средства идват с няколко присъщи предимства по отношение на разходите - нямат двигател с вътрешно горене, разполагат с много по-малко части и изискват много по-малко труд при сглобяването си.
Ford изчислява, че за сглобяване на един електромобил ще са необходими 30% по-малко часове труд, отколкото за традиционна бензинова кола.
Появата на платформите допълнително улеснява производството, тъй като те служат като база за изграждането на различни електрически модели.
Понастоящем GM използва над 500 различни комбинации от силови агрегати за гамата си от традиционни автомобили. В същото време за всички електромобили, които се очаква да се появяват през следващите години от заводите на концерна, ще са необходими не повече от двадесет платформи.
„Електромобилите са по-лесни за изграждане и по-рентабилни“, споделя Адам Джонас, анализатор в Morgan Stanley.
По-ниските разходи за сглобяване при електромобилите всъщност не остават голям избор на концерните, освен да се насочат към производството на такъв тип превозни средства, смята Даниел Айвс, технологичен анализатор в Wedbush Securities
И докато се очаква разходите за изграждане на електромобили да продължат да намаляват, тези за сглобяването на конвенционални автомобили вероятно ще се увеличат поради трудностите при спазването на по-строгите регулации относно емисиите.
Единственото нещо, което все още не позволява на електромобилите да бъдат по-евтини от петролните аналози, са някои компоненти, като батериите.
Но и тук разходите падат, като цените на батериите са намалели с около 85% през последните 20 години.
Очаква се разходите да продължат да намаляват, тъй като производството на батерии става по-ефективно и търсенето им нараства. Лидерът в сегмента на електромобилите Tesla заяви миналата есен, че разглежда намаляването на разходите за батерии с 56% на база киловатчас през следващите няколко години.
„Технологията на батериите става много по-рентабилна. Ще продължи да се подобрява", смята Брет Смит, директор „Технологии“ в Центъра за автомобилни изследвания.
Според Айвс другият фактор, който тласка традиционните автомобилни концерни да се насочат към по-екологичните продукти, е огромното увеличение на цената на акциите на Tesla. Въпреки че компанията на Илон Мъск успя да продаде едва 500 000 електромобила през 2020 г., малка част от общо 70-те млн. превозни средства, които пазарите изтъргуваха през изминалата година, акциите ѝ успяха да поскъпнат със 743% за това време, като пазарната стойност на концерна надминава тази на 12-те автомобилни производителя с най-голям пазарен дял в света.