Спекулациите, че американската технологична компания Apple Inc. търси партньор за разработване на автономно електрическо превозно средство, достигнаха и Южна Корея и Япония, където акциите на големи автомобилни компании поскъпнаха около новините за дискусиите с производителя на iPhone, съобщава Bloomberg.
Южнокорейският автомобилен концерн Kia Motors Corp. разговаря с потенциални партньори относно план за сглобяване на автомобил, проектиран от Apple, съобщава Wall Street Journal. В същото време японската медия Nikkei информира, че Apple води дискусии с поне шест автомобилни производители.
Предположенията около потайния проект на Apple за проектиране и продажба на автономно превозно средство се появиха в публичното пространство още през декември, като Hyundai Motor Co. беше споменат като потенциален партньор.
Ключовият въпрос е колко сериозна е Apple в опита си да предизвика лидера в сегмента на електромобилите Tesla Inc. и други производители и дали компанията е решила, че ще има нужда от някои утвърден автомобилен производител, за да може да пусне собствен продукт.
Според наличната информация, циркулираща из медиите, базираната в Калифорния компания разполага с малък екип от инженери, разработващи задвижващи системи, както и дизайнери, но разработките все още се намират в ранен етап. Според прогнозите пускането на продукта в продажба няма да се случи поне в следващите пет години.
Тацуо Йошида, старши анализатор в Bloomberg Intelligence, смята, че японските производители на автомобили обикновено са твърде заети със собствените си проекти, с производството, продажбите и обслужването на своите клиенти, за да поемат допълнителен ангажимент, какъвто в случая би представлявала разработката на Apple. Въпреки това, според Йошида, Nissan Motor Co. или Mitsubishi Motors Corp. могат да вземат участие в подобно начинание.
От Honda Motor Co. и Mazda Motor Corp. отказват да коментират дали Apple се е свързала с тях по този въпрос.
Акциите на Kia поскъпнаха с 1,5% в края на редовната търговия в Сеул, след като местна медия съобщи, че Apple ще инвестира 4 трлн. вона (3,6 млрд. долара) като част от сътрудничество си с автомобилния производител за създаване на електромобили. През декември Hyundai отхвърли твърдение, в което се казва, че концернът е в преговори с Apple.
Wall Street Journal съобщава, че сделката между Apple и Kia ще включва инвестиция от милиарди долари, като сглобяването на превозните средства ще се проведе в щата Джорджия. Тази седмица CNBC съобщи, че Apple е близо до финализиране на сделка с Hyundai/Kia за изграждане на автономен електромобил в американския завод на Kia. Не е постигнато споразумение, но е планирано производството да започне през 2024 г.
Представител на Kia отказва да коментира темата.
Hyundai разработи нова платформа за електромобили и планира да изгради 23 различни електрически превозни средства, започвайки с Ioniq 5 през март, който ще бъде последван от модел Kia по-късно тази година. Батериите на електромобилите, използващи платформата, ще могат да се зареждат до 80% за 18 минути. Те ще предлагат максимален пробег с едно зареждане от 500 километра.
Планът на Hyundai е да достигне продажби от 1 милион електрически коли до 2025 година.
В Япония новините около Apple подкрепят ръстовете в стойността на акциите на автомобилните производители, което от своя страна дава положителен тласък на индекса Topix, като книжата на Toyota Motor Corp., Mitsubishi Motors и Nissan поскъпнаха. Цената на акциите на Mazda също скочи с 19%, отчитайки най-голям ръст от 12 години, след като компанията повиши прогнозата си за целогодишната печалба.
Все пак сред всички японски концерни вероятно Nissan има най-правилен подход по отношение на работата с компания извън индустрията. Японският автомобилен производител е разработил с френския си партньор Renault SA обща платформа за електромобили, която може да се използва за разработване на отделни, брандирани продукти за техния глобален алианс, който включва и Mitsubishi Motors.
Nidec Corp., основен японски доставчик на електрически двигатели, също се стреми да предложи подобни платформи. Джун Секи, главен оперативен директор на компанията, заяви в скорошно интервю, че новите участници в сектора биха предпочели да се съсредоточат върху интериора и стила на превозното средство.