Коронакризата оказва силно въздействие върху германската автомобилна индустрия, изтривайки част от приходите на концерните, което от своя страна доведе до спад на тяхната пазарна капитализация.
Но кризата повлия по различен начин на всеки един от основните представители на индустрията.
Според данни на Stock Apps пазарната стойност на Daimler AG се е повишила с 9 млрд. евро на годишна основа, достигайки 61,8 млрд. евро през януари. В същото време общата капитализация на другите два големи местни концерни BMW и Volkswagen се свива с 8 млрд. евро.
Заради кризата с коронавируса и свързаните с нея ограничения в транспорта и производството пазарната стойност на Volkswagen се понижава с 6,7 млрд. евро.
Като един от водещите двигатели на германската икономика, автомобилната индустрия поддържа 830 000 работни места и представлява около 5% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната.
Пандемията засегна концерните, докато те се опитват да отговорят на по-строгите изисквания относно емисиите на въглероден диоксид, наложени от Европейския съюз (ЕС), ангажирайки се с глобалния процес на електрификация на транспортния сектор.
Daimler е единственият германски автомобилен производител, чиято цена на акциите се е увеличила въпреки ефектите от кризата. През декември 2019 г. пазарната капитализация на втората по големина автомобилна група в Германия възлиза на 52,8 млрд. евро, разкриват данните на Yahoo Finance. След рязък спад до 29,4 млрд. евро през март 2020 г., тази цифра се възстановява до 49,2 млрд. евро през септември миналата година и продължи да нараства.
Статистиката показва, че комбинираната стойност на акциите на Daimler AG е скочила със 17% на годишна база, достигайки 61,8 млрд. евро в рамките на миналата седмица.
BMW Group изтри близо 1,3 млрд. евро от пазарната си капитализация през последната година, като оценката ѝ се понижи от 47,1 млрд. евро през декември 2019 г. до 45,8 млрд. евро през изминалата седмица.
Според изчисленията Volkswagen Group, най-големият автомобилен производител по пазарен дял в света, е пострадал най-силно в пандемията. Въпреки че компанията успя да намали ефектите от кризата през първата половина на 2020 г., финансовият отчет за третото тримесечие разкри сериозни загуби. Между януари и септември приходите от продажби на концерна спаднат с 31,1 млрд. долара до 155,5 млрд. долара.
Избухването на коронавируса доведе до спад от 18,7% в доставките на превозни средства, като през първите девет месеца на 2020 г. са продадени 6,5 милиона автомобила. Данните на Yahoo Finance разкриват също, че пазарната капитализация на Volkswagen е спаднала със 17% през 2020 г., от 87,6 млрд. евро през декември 2019 г. до 80,9 млрд. евро.
В същото време групата отчита една четвърт от всички регистрации на нови автомобили в Европа през 2020 г. Това е почти двойно на продажбите на BWM и Daimler взети заедно. Тук френската PSA Group се класира на второ място с 14,5% пазарен дял, следвана от Renault и Hyundai съответно с 10,3% и 7,1 на сто.