fallback

Акциите на Tesla носят риск за инвеститорите с дългосрочни перспективи

Постепенното балансиране на пазара на електромобили и свързаните с него сегменти вече разклаща трона на компанията

09:16 | 22.01.21 г. 6

Акциите на американския производител на електромобили Tesla Inc. са едни от най-предпочитаните залози в световен мащаб. Въпреки че оптимизмът около бъдещето на електрическите превозни средства е разбираем, настоящата пазарна оценка на Tesla отразява агресивните прогнози за нейната доминантна позиция в сегмента на електромобилите, както и в други бизнес сфери,  в които компанията на Илон Мъск оперира, пише Market Watch.

Ролята на държавната политика е важна за историята на растежа на електромобилите в световен мащаб. Правителствата започнаха да се борят с глобалното затопляне, като създават политики в подкрепа на превозните средства с нулеви емисии, каквито са и електромобилите. Най-големите световни автомобилни пазари (Китай, САЩ и Европа) използват комбинация от субсидии и регулации, за да подкрепят култивирането на електромобилността. Това увеличава и интереса към акциите на Tesla, която търси значително повишаване на производствените обеми на фона на благоприятната среда за растеж. 

Основното предимство на Tesla при електромобилите е свързано с нейната позиция на иноватор в индустрията, както и с успеха ѝ при изграждането на стабилна верига на доставки. Стратегията на концерна да ограничи разходите около батериите цели разширяване на клиентската база чрез по-достъпни модели.

Компанията очаква двойно увеличение на доставките през тази година до 1 000 000 превозни средства спрямо близо 500 000 през 2020 г. Планът ѝ за 2030 г. предвижда ръст на доставките до 4 млн. превозни средства, което ще ѝ генерира брутен марж, по-голям с 1-4% от нейните конкуренти. За сравнение, General Motors продава средно по 4 млн. превозни средства по целия свят през последните три години, при брутен марж от 19%.

Историята на успеха на Tesla е много по-комплексна, отколкото се предполага. Тук не става въпрос само за продажба на електромобили. Ако беше така, компанията нямаше да отбележи толкова впечатляващ ръст на пазарната оценка в рамките само на година.

Повече от автомобилен производител?

Основата на бизнес модела на Tesla се базира на броя на електромобилите, които компанията пуска по пътищата. Според индустриалните анализатори производителят се стреми да превърне купувачите на своите електрически модели в абонати, които да плащат месечна такса за различни актуализации и допълнителни услуги.

Но какви услуги може да предостави Tesla? Това е мястото, където въображението на анализаторите може да бъде тествано. Мнозина предвиждат меню от потенциални услуги с месечно доплащане, които абонатите могат да избират, за да добавят като екстра към своето превозно средство. Потенциалните услуги включват: пакет за автономни услуги, редовни надстройки на производителността, месечни такси за зареждане, месечни пакети за поддръжка и дори стрийминг приложение Tesla Infotainment.

Спомагателните бизнес инициативи на компанията също могат да доведат до по-голяма рентабилност, като бъдат допълнително обвързани с нейните превозни средства - Tesla Energy, Tesla Insurance и Tesla Mobility.

Наскоро концернът обяви значителни подобрения на своята технология за производство на батерии, както и увеличение на производствения капацитет. Tesla може да се превърне в доставчик на батерии, което от една страна ще свие разходите ѝ, а от друга ще увеличи влиянието ѝ в сегмента на електромобилите.

Текущата цена на акциите на компанията ни показва, че сега е моментът за борсово „пазаруване“. Но анализаторите предупреждават, че възходът на Tesla може да не бъде толкова линеен през следващите 15 години, колкото предполага пазарът.

Всъщност има няколко ключови риска, които не бива да се пренебрегват.

Нарастващата конкуренция при батериите

Съществуват три съставки, гарантиращи успех – изграждане на достатъчно голям технически опит; създаване на стабилна ресурсна база и верига на доставки плюс осигуряване на достатъчно талантливи служители; широка потребителска база, привлечена от достъпността на продуктите.

За съжаление, Tesla притежава само първата съставка, като нейното предимство в индустрията може бързо да изчезне за сметка на някой конкурент.

Въпреки стратегическия ход на компанията да стартира собствено производство на батерии, конкуренцията не спи. Wolfe Research изчислява, че традиционните автомобилни производители са инвестирали 50 млрд. долара за изследване и разработки на технологии за електрически превозни средства. Много правителства също подкрепят производството на електромобили, като например в Китай и ЕС властите осигуряват плодородна почва за развитие на местните производители чрез данъчни облекчения и бонуси. 

Много пазарни експерти вярват, че твърдотелните батерии представляват Свещения Граал за електромобилите, тъй като пробегът при тях се увеличава до 500 мили (800 км), предлагайки по-бързо зареждане и по-голяма издръжливост.

Въпреки че твърдотелните батерии доскоро бяха изключително трудни за разработване, конкурентите на Tesla, като Toyota, QuantumScape и Samsung SDI, вярват, че могат да осъществят търговско производство през следващите 10 години.

Дори Tesla да постигне желания обем при продажбите по-бързо от очакваното, акциите ѝ все още ще зависят от потенциала и на страничните ѝ дейности.

Тук производителите на оригинално оборудване също могат да се намесят, като предоставят подобни услуги, но за по-малко пари или напълно безплатно.

Бизнесът на Tesla Insurance също е заплашен. Конкурентът General Motors предлага застраховки чрез изучаване на навиците на шофьорите посредством технология за събиране на данни от превозното средство. Подобни методи вече се прилагат и от други компании.

Има рискове и при усъвършенстването на автономната технология. Въпреки че Tesla популяризира автономното шофиране, вече съществуват системи, които са по-ефективни от нейния Autopilot и използват т.нар. лайдар (Lidar - Light Detection & Ranging). Въпросната технология позволява на компютъра на електромобила да осигури по-високо ниво на безопасност при автономно шофиране. По-голяма част от експертите са съгласни, че пренебрегването на тази технология в полза на по-евтините опции, свързани с радари и камери, създава реален риск за безопасността на пътниците.

И все пак не може да се отрече, че Tesla е променила автомобилната индустрия, вероятно към по-добро.  Концернът принуди света да се откаже от 150-годишната технология на двигателите с вътрешно горене и да се насочи към нова визия, съобразена с изменението на климата

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:50 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още