Изоставането на американския производител на електромобили Tesla би трябвало да тревожи инвеститорите в компанията, коментира Питър Гарнри, шеф на стратегическия отдел на инвестиционната банка Saxo Bank, цитиран от Automedia.
През 2020 г. американците отстъпиха първото място на Стария континент, а при най-популярните електрически автомобили техният Model 3 вече е едва четвърти, сочат данни на EV Volumes. Първото място принадлежи на Renault Zoe, с малък аванс пред Volkswagen ID.3, а пред Tesla успява да се вмъкне и електрическият Hyundai Kona.
Това се случва на фона на огромните ръстове при продажбите на електромобили в Европа през 2020 г., когато пазарът отчита ръст от 198% (макар общият автомобилен пазар да се свива с 14%). Така днес Старият континент е най-големият пазар за електрически превозни средства в света, двойно по-голям от този в Китай и пет пъти по-голям от американския.
"Tesla ще бъде успешен производител и ще се превърне в един от най-големите в бъдеще. Но конкуренцията се ожесточава и това поставя под въпрос сегашната пазарна оценка на компанията от 805 млрд. долара", отбелязва Гарнри. "Още по-стряскащо е, че Model S и Model X не са в Топ 20 в Европа, макар техни директни конкуренти като Audi e-tron да попадат там", добавя той.
Ръстът в цената на акциите на Tesla продължава - след като поскъпнаха с над 700% през 2020, цената на книжата са повиши с още 21% в първите две седмици на 2021 г.
Влиятелният анализатор от Уолстрийт Даниъл Айвс прогнозира, че акциите на Tesla ще поскъпнат от сегашните 845 долара до около 950 долара, или дори до 1250 долара при най-оптимистичния сценарий. Въпреки това обаче Айвс, който работи за Wedbush Securities, не препоръчва покупка.
В момента главният двигател на Tesla е китайският пазар - "сърцето и белите дробове" на компанията, както се изразява анализаторът. Очакванията са до 2022 г. над 40% от продажбите на Tesla да се осъществят там, въпреки че след победата на демократите в САЩ могат да влязат в сила нови правителствени програми за насърчаване на електромобилите.
Мнозинството анализатори от Уолстрийт споделят позицията на Айвс и препоръчват да се изчака. От 37-те експерти, които следят акциите на Tesla, на такова мнение са 14, включително Айвс. Седем "силно препоръчват" покупка, четирима препоръчват покупка, петима съветват да се продава, а трима "силно препоръчват" продажба. Останалите четирима не дават препоръка за книжата на компанията.