Продажбите на електрически автомобили и хибридни електрически превозни средства в Европа се увеличават значително през 2020 г., въпреки че общите продажби на автомобили в региона отчитат дълбоки спадове.
Екологичните автомобили са подкрепени от вълна от политически стимули, включително данъчни облекчения и субсидии, използвани в редица европейски държави, съчетани с нарастващото търсене на нисковъглероден транспорт, съобщават от консултантската компания Argus на своя сайт.
Продажбите на електрически превозни средства в страните от Европейския съюз (ЕС), страните от Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) и Великобритания са нараснали двойно през първите девет месеца на 2020 г. до 770 000 броя. Продажбите през третото тримесечие достигат 370 000 броя, или над четири пъти стойностите от третото тримесечие на 2019 г.
Политическите стимули, подкрепящи растежа на продажбите, включват бонус системи в няколко държави от ЕС - включително основните автомобилни пазари като Франция и Германия, които предоставят на купувачите на електромобили парични бонуси при определени условия. Някои от тези бонуси достигат до 12 000 евро във Франция, 9 000 евро в Германия и 3 000 паунда във Великобритания.
Електрическите превозни средства са единственото светло петно в европейския автомобилен сектор, като Bloomberg Intelligence оценява, че хибридните автомобили и електромобилите за първи път успяват да надхвърлят продажбите на дизелови автомобили през последното тримесечие на миналата година.
В Германия продажбите на електромобили нарастват с над 200% през 2020 г., като Volkswagen успява да извоюва дял от 17% в сегмента, следван от Daimler AG с 15%.
Във Франция електрическите автомобили представляват 6,7% от общите продажби през годината, в сравнение с 1,9% през 2019 г. Renault Zoe е най-продаваният електромобил в страната с 37 409 продадени бройки, изпреварвайки вторият Model S на Tesla (6 477 броя) и Volkswagen ID.3 (4 187 броя).
Държавната подкрепа
В някои европейски страни вече съществува благоприятна данъчна политика за покупките на електромобили. Норвегия, например, която е световен лидер по размер на дела на електрическите превозни средства от националния автопарк, е освободила електромобилите от данък върху добавената стойност (ДДС) и от данък върху регистрацията, докато Нидерландия е премахнала за сегмента данъка за частни превозни средства.
По-големите автомобилни пазари също въвеждат по-щадяща данъчна политика за екологичните превозни средства. Великобритания освобождава от облагане покупките и експлоатацията на частни автомобили с нулеви емисии, както и служебни коли.
Германия предложи 10-годишно освобождаване от данъци и намаляване на ДДС при покупки на електромобили, регистрирани преди края на 2020 г., докато Франция освобождава служебните автомобили от своя въглероден данък, ако превозните средства отделят по-малко от 20 грама на изминат километър въглероден диоксид.
Светли перспективи в дългосрочен план
Тези политики подкрепят устойчивия растеж на електромобилите като дял от всички автомобили, продавани в Европа, дори когато цялостния европейски пазар отчита спад през 2020 г.
От Argus очакват, че тенденцията на ускоряващ се ръст в продажбите на електромобили ще се запази до 2030 г., когато половината от общите продажби в ЕС, Великобритания и ЕАСТ ще принадлежат на електрическите превозни средства.
От друга страна подобни политики на стимулиране са по-слабо развити в Източна Европа. Полша и Естония не предоставят данъчни облекчения за сегмента, въпреки че там действат парични бонуси. Литва не разполага с нито едно от двете.
Това разделение между Изтока и Запада се отразява върху продажбите на електромобили, като при страните от Източна Европа се наблюдава по-бавно приемане на електрическите превозни средства спрямо техните западни съседи.
От BloombergNEF очакват, че цената на електрическите превозни средства може да падне до тази на конвенционалните автомобили в рамките на само три-четири години.
Пазарните анализатори смятат, че ценовата разлика ще бъде стопена, след като цената на батериите падне до 100 долара за киловатчас - преломна точка, която BloombergNEF очаква да настъпи през 2023 г.
Цената на батериите се е понижила с почти 90% през последното десетилетие, от 1100 долара за киловатчас през 2010 г. до 137 долара през 2020 г.
В краткосрочен и средносрочен план Argus очаква паритет на цените между електромобилите и петролните коли, докато регулациите, възприети от ЕС относно въглеродните емисии продължават да се затягат. Тази тенденция ще ограничи допълнително производството и търсенето на конвенционални превозни средства в рамките на блока.
Редица страни в Европа вече започнаха да действат по планове за прекратяване на продажбите на нови петролни автомобили до края на това или до средата на следващото десетилетие, като Норвегия отново действа най-смело, обявявайки, че ще забрани предлагането на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2025 г.
Argus прогнозира делът на електромобилите в ЕС да достигне близо 80% до 2040 г. До 2030 г. от компанията очакват електромобилите да съставляват 49% от общите продажби на превозни средства във Франция, 51% в Германия и 59% във Великобритания.
От Argus прогнозират годишните продажби на електромобили в Европа да достигат 17 млн. броя през 2030 г.