IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електромобилите бяха големите победители през 2020 г.

Делът на електрическите превозни средства може да нарасне до близо 80% към 2040 г., прогнозират от Argus

08:13 | 15.01.21 г. 10
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Т.Narayan/Bloomberg</em></p>

Снимка: Т.Narayan/Bloomberg

Продажбите на електрически автомобили и хибридни електрически превозни средства в Европа се увеличават значително през 2020 г., въпреки че общите продажби на автомобили в региона отчитат дълбоки спадове.

Екологичните автомобили са подкрепени от вълна от политически стимули, включително данъчни облекчения и субсидии, използвани в редица европейски държави, съчетани с нарастващото търсене на нисковъглероден транспорт, съобщават от консултантската компания Argus на своя сайт.

Продажбите на електрически превозни средства в страните от Европейския съюз (ЕС), страните от Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) и Великобритания са нараснали двойно през първите девет месеца на 2020 г. до 770 000 броя. Продажбите през третото тримесечие достигат 370 000 броя, или над четири пъти стойностите от третото тримесечие на 2019 г.

Политическите стимули, подкрепящи растежа на продажбите, включват бонус системи в няколко държави от ЕС - включително основните автомобилни пазари като Франция и Германия, които предоставят на купувачите на електромобили парични бонуси при определени условия. Някои от тези бонуси достигат до 12 000 евро във Франция, 9 000 евро в Германия и 3 000 паунда във Великобритания. 

Електрическите превозни средства са единственото светло петно в европейския автомобилен сектор, като Bloomberg Intelligence оценява, че хибридните автомобили и електромобилите за първи път успяват да надхвърлят продажбите на дизелови автомобили през последното тримесечие на миналата година.

В Германия продажбите на електромобили нарастват с над 200% през 2020 г., като Volkswagen успява да извоюва дял от 17% в сегмента, следван от Daimler AG с 15%.

Във Франция електрическите автомобили представляват 6,7% от общите продажби през годината, в сравнение с 1,9% през 2019 г. Renault Zoe е най-продаваният електромобил в страната с 37 409 продадени бройки, изпреварвайки вторият Model S на Tesla (6 477 броя)  и Volkswagen ID.3 (4 187 броя).

Държавната подкрепа

В някои европейски страни вече съществува благоприятна данъчна политика за покупките на електромобили. Норвегия, например, която е световен лидер по размер на дела на електрическите превозни средства от националния автопарк, е освободила електромобилите от данък върху добавената стойност (ДДС) и от данък върху регистрацията, докато Нидерландия е премахнала за сегмента данъка за частни превозни средства.

По-големите автомобилни пазари също въвеждат по-щадяща данъчна политика за екологичните превозни средства. Великобритания освобождава от облагане покупките и експлоатацията на частни автомобили с нулеви емисии, както и служебни коли.

Германия предложи 10-годишно освобождаване от данъци и намаляване на ДДС при покупки на електромобили, регистрирани преди края на 2020 г., докато Франция освобождава служебните автомобили от своя въглероден данък, ако превозните средства отделят по-малко от 20 грама на изминат километър въглероден диоксид.

Светли перспективи в дългосрочен план

Тези политики подкрепят устойчивия растеж на електромобилите като дял от всички автомобили, продавани в Европа, дори когато цялостния европейски пазар отчита спад през 2020 г.

От Argus очакват, че тенденцията на ускоряващ се ръст в продажбите на електромобили ще се запази до 2030 г., когато половината от общите продажби в ЕС, Великобритания и ЕАСТ ще принадлежат на електрическите превозни средства.

От друга страна подобни политики на стимулиране са по-слабо развити в Източна Европа. Полша и Естония не предоставят данъчни облекчения за сегмента, въпреки че там действат парични бонуси. Литва не разполага с нито едно от двете.

Това разделение между Изтока и Запада се отразява върху продажбите на електромобили, като при страните от Източна Европа се наблюдава по-бавно приемане на електрическите превозни средства спрямо техните западни съседи.

От BloombergNEF очакват, че цената на електрическите превозни средства може да падне до тази на конвенционалните автомобили в рамките на само три-четири години.

Пазарните анализатори смятат, че ценовата разлика ще бъде стопена, след като цената на батериите падне до 100 долара за киловатчас - преломна точка, която BloombergNEF очаква да настъпи през 2023 г.

Цената на батериите се е понижила с почти 90% през последното десетилетие, от 1100 долара за киловатчас през 2010 г. до 137 долара през 2020 г.

В краткосрочен и средносрочен план Argus очаква паритет на цените между електромобилите и петролните коли, докато регулациите, възприети от ЕС относно въглеродните емисии продължават да се затягат. Тази тенденция ще ограничи допълнително производството и търсенето на конвенционални превозни средства в рамките на блока.

Редица страни в Европа вече започнаха да действат по планове за прекратяване на продажбите на нови петролни автомобили до края на това или до средата на следващото десетилетие, като Норвегия отново действа най-смело, обявявайки, че ще забрани предлагането на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2025 г.

Argus прогнозира делът на електромобилите в ЕС да достигне близо 80% до 2040 г. До 2030 г. от компанията очакват електромобилите да съставляват 49% от общите продажби на превозни средства във Франция, 51% в Германия и 59% във Великобритания.

От Argus прогнозират годишните продажби на електромобили в Европа да достигат 17 млн. броя през 2030 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:43 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

10
rate up comment 0 rate down comment 1
kane
преди 3 години
когато потребителите и данъкоплатците са прости - акционерите изглеждат/ без да са/ умни.Когато на нещо не му е дошло времето, времето ще му дойде. - или - "насила убост не става"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 1 rate down comment 1
michaelis23
преди 3 години
ми нема електрички е около мене в периметър 10 км не съм видел НИ ЕДИН ама верно НИ ЕДИН Електрокар, нема Йоници моници Хармоници нема такива има хибриди на Тоягите и толкоз Тесли и други Нисан Лийф йок ... На раота от кумова срама имат 3 на ток 2 БМВта като кашони и Аудито на шефа на концерна Ауди Етрон и толкоз друго сичко ДИЗЕЛ ама акана ДИЗЕЛ нема и бензини даже .... А дали ше хоиш до Лидъла или иззоджадзе Лидълна на 200 км мойта с ЕДНО ЗАРЕЖДАНЕ минава 900км пак поФтарям само с ЕДНО .... нема зиме нема лете, нема Глобално Затопляне ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 1 rate down comment 4
zelka007
преди 3 години
константно ти е щото караш от лидъл до вас и обратно , иначе не е ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 5
zelka007
преди 3 години
мише , нема щот на такова место живееш и работиш ... :))) ... научи нещо малко по-нагоре в хранителната верига и ще започнеш да ги срещаш ... там дето ми е офиса , има едно електрическо мини , един хюндай ioniq , в съседната сграда една тесла S и една модел 3 + постоянно по няколко се преметат от споделените на спарк . на базата има в съседство две bmw i3 ... :)))софия-пловдив-софия като карам , всеки път поне една или две тесли срещам ... па ти се самонавивай колкото искаш ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 2
michaelis23
преди 3 години
Зелеф при мене с дизела разстоянието седи константно както през зимата така и през лятото. .... Не е кат сипем 45 кила нафта и зимъска в Глобалното Затопляне вместо 900км да изминем 600км .... там нема таков филм ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 1
michaelis23
преди 3 години
По-добре да не карате на дълги отсечки през симата с Електромобилhttps://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/508239/Mit-einem-Elektro-***-sollten-Sie-im-Winter-lieber-keine-langen-Strecken-fahrenЕлектромобили през зимата - Практически съветиhttps://***.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/info/elektroauto-reichweite-winter/Winter: Zwischen 10 und 30 Prozent weniger Reichweite / Зимата: разстоянието се намалява между 10 и 30 процента
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 1
michaelis23
преди 3 години
кат ги глеам в Швабско колко са "победители", че нема ни една на улицата ана НИ ЕДНА .... :)) Аз не си спомням англичаните навремето кат са измислили тия ми ти парни машни дали са дааали субсидий на некой сакън да си купи точно такава ?! Мислим ньет щот е немало по-добро решение, а са решения има бол и Електрокарите у тоя студ съвсем не са тва решение така че аре у лево ..... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 0 rate down comment 5
zelka007
преди 3 години
ми първо да станат победител в рассия росатом , па после да се оглеждат за други места ... :))) ... че нещо и там са се закучили нещата ...тесла търси 10% дял от световният пазар ... не е като калашников , да са световен лидер ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 3
дядя Вова
преди 3 години
Ако продължават така да побеждават (уау! теслите, кой друг?),най-големият победител ще е Росатом....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 5
zelka007
преди 3 години
мда ... този тренд ще се усили с началото на възстановяването от средата на годината . туканка някой разправяше , че немало как да стане , това до 2030 да се продават основно електрички ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още