Какви модели автомобили предпочитат българите? Статистиката за продажбите на нови автомобили е достъпна и дава част от отговорите: Renault, Dacia, Skoda и Volkswagen са най-продаваните марки, Nissan Qashqai е най-популярният модел у нас. Но тези данни не обхващат дори една десета от автомобилния пазар в България. Невидимите девет десети от айсберга са продажбите на употребявани коли. А при тях най-търсените модели съвсем не съвпадат с тези при новите, пише Automedia.
Някога България беше страната на старите модели Astra и Golf.
Запазва ли се това положение и днес, когато и брутният вътрешен продукт, и доходите са чувствително по-високи в сравнение с 2000 г.?
Данните за регистрациите на МВР могат да ни дадат отговорите.
Ето какво показва статистиката: 221 104 нови регистрации през първите 11 месеца, от които 32 170 са нови машини, до 6 месеца (тук обаче влизат лекотоварни, товарни и двуколесни), и 188 934 броя употребявани.
Популярността на т. нар. "германски премиум" продължава да расте и вече шест от най-търсените 10 модела се падат на Mercedes, BMW и Audi.
30. Dacia Dokker - 1348 автомобила
Многофункционалният модел на Dacia има най-доброто съотношение нови/употребявани коли на българския пазар - 1234, или 91%, са новите. Нарасналият към края на годината интерес е обясним - Dokker ще се произвежда само до март 2021 г., след което ще бъде заменен от друг модел, надали толкова достъпен в ценово отношение.
29. Opel Meriva – 1365 автомобила
Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg
Тук нови автомобили няма по съвсем обяснима причина - Meriva не се произвежда от 2017 г. насам.
28. Citroen C3 – 1375 автомобила
От тях нови са 479 автомобила, но част от тези регистрации впоследствие са отписани и реекспортирани към други пазари. Статистиката тук не включва разглеждания от нас като отделен модел C3 Picasso (107 бройки).
27. Toyota Corolla Verso – 1392 автомобила
И този модел вече не се произвежда, така че говорим само за употребявани коли. Разглеждаме Corolla Verso отделно от Corolla седан и хечбек.
Любопитна тенденция е, че т. нар. миниванове, които рязко загубиха пазарен дял в Западна Европа, у нас все още се радват на силно и даже на растящо търсене.