Самият Илон Мъск описва Tesla като компания, намираща се в „смъртна опасност“ малко преди да започне мащабно производство и да генерира значителни печалби от борсата. Времето, което отнема на компанията, да стигне до мястото, на което се намира в момента, предполага висок риск от провал за новите кандидат-Tesla компании.
Този риск дава възможност на големи инвеститори, които са се съмнявали в Tesla, да получат изкупление. Известният трейдър на къси позиции Джим Чанос, който преживява една „болезнена“ година по отношение на компанията на Мъск, залагайки срещу нея, заяви, че концерни, като Nikola и други подобни на нея, са надценени.
Драматичното издигане и пропадане на Nikola в рамките само на няколко месеца представлява своеобразна предупредителна червена лампа за инвеститорите.
Основаната от предприемача Тревър Милтън компания се зае да трансформира индустрията на тежкотоварните превозни средства, заменяйки двигателя с вътрешно горене с батерии и горивни клетки. Концернът сподели плановете си да изгради мрежа от зарядни станции за водородни превозни средства, като ще таксува предварително клиентите за зареждане.
През юни Nikola стана публична чрез сливане с компания за придобиване със специално предназначение (SPAC), водена от бившия председател на General Motors. Оптимизмът около идеята, че вливането на пари в брой ще помогне на стартъпа да пусне в търговска експлоатация своите първи камиони увеличи пазарната ѝ оценка до над тази на Ford. След това цената на акциите ѝ се срина до септември, след като продавач на къси позиции заяви, че компанията е измамила инвеститорите относно своята технология. Nikola отрече това твърдение. В крайна сметка регулаторните органи започнаха разследване, а Милтън напусна компанията.
Подходът на Nikola спрямо SPAC компаниите е възприет и от други производители от автомобилната индустрия. Т.нар. компании с празни чекове са успели да наберат около 70 млрд. долара през 2020 г., отчитайки петкратно увеличение спрямо 2019 г., като най-малко 15 компании за електрически превозни средства са станали или очакват да станат публични чрез тях.
Сред онези, които направиха вече своя борсов дебют, попада и Lordstown Motors, която обяви, че ще започне производството на своя електрически пикап Endurance през септември 2021 г.
Цената на акциите на Tesla започна своето впечатляващо движение в посока нагоре в края на 2019 г., когато Мъск доказа, че може не само да доминира на пазара на електромобили, но и да печели пари. Акциите поскъпваха, докато Tesla ускоряваше производството на своя Model 3 в Китай, както и на кросоувъра Model Y в Калифорния.
tesla2
Снимка: Bloomberg L.P.
Списъкът с компании, които се възползваха от борсовото рали около Tesla, включват и базираната в Гуанджоу Xpeng, чиито акции успяха да поскъпнат почти трикратно след листването ѝ през август в САЩ.