Разходка по най-дългата улица в Стокхолм, която носи името на митологичния божествен дворец Валхала, дом на скандинавските богове, сигнализира за оформящата се битка, пред която са изправени електроразпределителните мрежи, за да бъдат в крак с правителствените цели за електрифициране на транспорта.
В началото на декември работници инсталират 10 зарядни станции за електрически превозни средства на улица „Валхала“, дълга около 3,5 километра, пише Ройтерс.
Това е напредък, но недостатъчен.
Продажбите на електрически и плъгин хибридни превозни средства през първите девет месеца на 2020 г. са се увеличили със 122% в Европейския съюз (ЕС), което представлява около 8% от продажбите на нови автомобили, става ясно от индустриални данни.
В Швеция електрическите автомобили представляват близо 28% от пазара през първите три тримесечия на годината, като продажбите на чисти електромобили и плъгин хибриди достигат 56 559 броя.
Продажбите на бензинови и дизелови автомобили ще бъдат забранени в Швеция от 2030 г., така че голяма част от близо 5-те милиона леки автомобила, които са в движение днес, постепенно ще бъдат заменени от такива с нулеви емисии.
Пътен знак, обозначаващ заряден пункт в Стокхолм. Снимка: Mikael Sjoberg/Bloomberg
Кристофер Фрьойд, ръководител бизнес развитие в дистрибутора на електроенергия Ellevio, посочва, че Стокхолм има по-малко от 4000 обществени зарядни станции, като на града ще са му необходими 25 000 до 2030 г., за да отговори на прогнозирания ръст при електромобилите.
Освен броя на станциите, съществуват и други проблеми с инфраструктурата в Швеция, тъй като националната електрическа мрежа на страната работи на пълен капацитет, особено през пиковите зимни месеци.
В най-студените дни мрежовите оператори ще трябва да балансират между търсенето на енергия за битово отопление и коледно осветление и нуждите на транспорта, което означава, че в рамките на две или три години, с нарастването на броя на електрическите превозни средства, шофьорите ще трябва да се примирят с по-бавното зареждане на обществените станции.
„Мрежата в Швеция е стабилна, но е много, много стара“, споделя Фрьойд. „Не можем да рискуваме стабилността на нашата мрежа“, добавя той.
Националният мрежови оператор Svenska Kraftnät планира да инвестира до 150 млрд. шведски крони (17,9 млрд. долара) за възстановяване на около 5000 километра, или около една трета, от шведската мрежа до 2030 г.
Длъжностни лица посочват, че това няма да е достатъчно скоро, за да се предотврати пренатоварването на капацитета вероятно през 2022 г.