Електрификацията - добавянето на батерии и електродвигатели към силовия агрегат на автомобила - вече не е просто нишова идея. Това, което започва с Honda Insight и Toyota Prius, се разширява, като включва превозни средства с всякакви форми и размери, с множество технологични нововъведения, концентрирани предимно около една цел: ефективно управление с намалени количества емисии.
Хибридите и изцяло електрическите превозни средства предлагат много предимства, от данъчни стимули през широк достъп до обществените пътища до намалена сервизна поддръжка.
Преходът към електрификация на транспорта стимулира автомобилните концерни да пускат все повече и все по-често превозни средства с алтернативно задвижване. Важно е да се отбележи, че всеки тип има своите предимства и недостатъци, независимо дали става въпрос за мек хибрид, електромобил или автомобил с плъгин хибридна технология.
Меката хибридна система е най-простият и рентабилен начин за добавяне на компоненти на електрическото задвижване към превозно средство с двигател с вътрешно горене. В мека хибридна система двигателят често се изключва изцяло при условия без натоварване, като например слизане по хълм или спиране. Хибридната система позволява на двигателя да бъде рестартиран почти моментално и може да захранва допълнителни системи на автомобила, като стерео уредба или климатик. Функцията за бързо изключване пести гориво, като този тип автомобили предлагат най-достъпните цени от всички превозни средства с алтернативно задвижване.
Серийният хибрид, известен още като паралелен хибрид, е този автомобил, за който повечето хора се сещат, когато чуят думата „хибрид“. Тук електрическият мотор захранва батерията и е отговорен за движението на колелата. Двигателят с вътрешно горене не предава тяга директно на колелата, защото няма физическа връзка с тях, така че електрическият двигател е този, който ги задвижва. Двигателят осигурява мощност при по-високи скорости и по-голямо натоварване, докато батерията и електрическият мотор правят това при ниска скорост и по-слабо натоварване. Автомобилът осигурява идеалната ефективност при градски условия, като двигателят с вътрешно горене влиза в употреба при по-далечни пътувания. От друга страна тези хибриди са по-скъпи от меките им аналози, а тяхната впечатляваща ефективност е за сметка на мощността.
При плъгин хибридите системата се доближава максимално до тази при чистите електромобили. Превозното средство може да се движи посредством всеки от своите двигатели, тъй като те имат директна връзка с колелата и могат да работят в електрически режим в случаите, когато е по-ефективно. Автомобилът предоставя възможност за изминаване на сравнително големи разстояние само на електричество. Плъгин системата позволява зареждане на станции за електромобили, като комбинацията с двигател с вътрешно горене решава проблема с пробега при електрическите превозни средства. В същото време това е най-скъпия вид хибриден автомобил, въпреки че цената му е по-ниска от тази на чистите електромобили. Устройството им е по-сложно от меките хибриди, което означава повече разходи за поддръжка.
Чистите електромобили се захранват изцяло от батерии, свързани към електрически мотор. Въпреки че работата на батерията е свързана с впечатляващо количество софтуер, конструкцията на електромобила е по-опростена от останалите превозни средства – докато най-елементарният двигател с вътрешно горене има повече компоненти от електрическия мотор, който разполага само с ротор. В същото време технологията все още е ограничена по отношение на пробега, а цената на такъв тип автомобил остава по-висока от конвенционалните.
Въпреки появата на коронавируса тази година е поредната, в която автомобилната индустрия прави още една крачка към цялостна „зелена“ трансформация, с която да отговори на целите на Парижкото споразумение за климата от 2015 г.
При един по-обстоен поглед може да се види съревнованието между различните компании и техните електрически модели по отношение на пробега, батерията, автономните технологии, като тази надпревара предоставя на потребителите все по-голямо разнообразие от продукти и технологии. От друга страна продължава да се задълбочава и конкуренцията между електрическите и хибридните автомобили, чийто дял ускорява своя ръст за сметка на конвенционалните превозни средства особено в развитите икономики и в Китай, най-големият автомобилен пазар в света.
По пътя към екологизиране на автомобилната индустрия възниква един въпрос сред анализаторите, потребителите и представителите на бизнеса – коя ще бъде доминиращата технология в бъдеще?