fallback

Може ли Джо Байдън да убеди американците да си купят електромобил?

Данък върху емисиите, увеличаване на кредитите и изцяло нова програма в подкрепа на чистата мобилност – вариантите пред новоизбрания президент са налице

09:16 | 20.12.20 г. 5

След като Джо Байдън беше избран за президент на САЩ през ноември, американските автомобилни компании започнаха да обявяват една по една своята подкрепа за ограниченията за емисиите, които той обеща да наложи. Сътрудничеството между индустрията и правителството ще бъде добра новина за привържениците на борбата с изменението на климата. Но това е и добра новина за самите автомобилни производители: това, от което наистина се нуждаят - и Байдън може да го предостави, е помощ за изграждането на американски пазар за електрически камиони и автомобили, пише Bloomberg в редакторски коментар.

Първата задача на Байдън ще бъде да уреди въпроса с въпросните ограничения за емисиите. Той обеща да вдигне летвата за стандартите, определени от президента Барак Обама, който призова за годишно увеличение на средната икономия на гориво от 4,7%. Постигането само на тази цел би означавало, че до 2026 г. един на всеки четири лекотоварни пътнически автомобила, продавани в САЩ, ще бъде електрически. 

Президентът Доналд Тръмп понижи този стандарт до едва 1,5%. Но той се натъкна на проблеми с щата Калифорния, който определи свои правила и който настоява Вашингтон да се придържа към стратегията на Обама. Опитът на Тръмп да се наложи на Калифорния доведе единствено до изместване на битката в съда.

Освен това Байдън е прав да се опита да увеличи търсенето на електрически превозни средства. Най-лесният начин за това е налагането на данък върху въглеродните емисии в цялата икономика. Това би повишило цената на бензина и ще насърчи потребителите да купуват по-екологични автомобили, без да е необходимо допълнително регулиране. В резултат на това ще се ускори преходът към по-чиста енергия във всеки друг сектор - производство, строителство, селско стопанство - като същевременно ще се стимулират иновациите и дългосрочните инвестиции в чиста енергия. За съжаление, Конгресът се съпротивлява на тази елегантна стратегия от години и изглежда не е готов да започне да я подкрепя и сега.

Следващият вариант пред Байдън е да разшири данъчните кредити за електрически превозни средства. За момента американците могат да поискат кредит до 7500 долара, ако си купят електрическа кола, като всеки автомобилен производител може да продаде до 200 000 отговарящи на условията превозни средства, преди кредитът да отпадне постепенно. Това прави 1,9 млн. автомобила, които могат да се възползват от данъчните кредити. Демократите искат да увеличат броя на превозните средства до 7,5 млн., както и размера на държавната подкрепа за кредитиране на сегмента от 14 млрд. долара на 53 млрд. долара. Eдин засилен натиск от страна на новата президентска администрация, съчетан с подкрепата на автомобилната индустрия, може да накара хората в Конгреса да подкрепят инициативата.

Друг начин за увеличаване на продажбите на електрически превозни средства е новата програма за парични средства. Програмата "Чисти автомобили за Америка" на сенатора Чък Шумър ще предостави на купувачите на електрически автомобили най-малко 3000 долара, които трябва да се откажат от старите си превозни средства с двигатели с вътрешно горене. Добавянето на такава програма към данъчните кредити би могло да свие с до 14 000 долара разходите за електрическо превозно средство, смятат от BloombergNEF, като по този начин направи електромобилите далеч по-конкурентоспособни от конвенционалните такива.

Байдън може също да увеличи търсенето на електромобили, като накара правителството да ги закупи. Днес по-малко от 1% от 645 000-те федерални автомобила са електрически. Значително увеличаване на този дял - чрез определяне на приоритетите за покупки на електромобили от пощенските служби, военните и другите държавни институции – би представлявало голяма стъпка в тази посока.

От друга страна, за да се реши проблемът с пробега, правителството може да подкрепи изграждането на повече зарядни станции в различните щати. САЩ ще се нуждаят от половин милион такива съоръжения до края на първия мандат на Байдън, за да се поддържат очакваните тогава 8,5 млн. електрически превозни средства по американските пътища, изчислява BloombergNEF, като това би струвало 6 млрд. долара.

Благодарение на коронавируса, САЩ успяха да се отърсят от част от емисиите от транспортния сектор заради блокадите. Но тъй като се очаква пандемията да бъде овладяна скоро и американците да се върнат по пътищата, замърсяването с въглероден диоксид със сигурност ще започне да нараства отново - докато САЩ не загърбят изкопаемите горива завинаги.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:33 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още