Хибридните автомобили се радват на тихо възраждане, тъй като бумът на електрическите превозни средства стимулира производителите на автомобили да преразгледат по-старите и по-евтини технологии.
Тази година беше изключителна за производителите на електрически автомобили. Инвеститорите се фокусират върху концерните, които разработват електромобили, тласкайки нагоре цената на акциите на компании като Tesla Inc. и китайския ѝ конкурент Nio Inc., пише Bloomberg.
Но пазарът рискува да стане пренаселен. Над 20 електрически модела се очаква да се появяват на пазара в световен мащаб до 2022 г. Много производители на конвенционални превозни средства все още обмислят възможностите си, преценявайки към кои технологии да се насочат, за да се дистанцират от двигателите с вътрешно горене.
Инвестиционните решения, които тези компании вземат днес, могат да определят дали ще постигнат успех или ще се провалят в бъдеще.
Въпреки че технологията на хибридите, която съчетава мощността на бензиновия двигател с ефективността на електрическите мотори и батерии, вече е на повече от две десетилетия – първият модел Prius дебютира в Япония през 1997 г. - тя все още се радва на добро търсене, дори когато делът на електромобилите продължава да нараства скоростно. Гигантите в бизнеса като Ford Motor Co. и Toyota Motor Corp. са сред онези концерни, които пускат нови хибридни версии на своите водещи марки и продължават да инвестират в своите вериги на доставка на хибридни компоненти. Въпреки че обикновените хибриди не подлежат на същия вид щедри субсидии, отпускани за електрически превозни средства в Китай, Европа и щата Калифорния, привлекателността им нараства след многогодишен спад в търсенето.
Продажбите на хибридни коли в САЩ са нараснали със 17% през миналата година спрямо 2018 г.; в Европейския съюз (ЕС) те се увеличават с 22% за същия период. В Китай японските марки, които претендират за най-голям дял на хибридния пазар в световен мащаб, са продали с около 30% повече хибриди спрямо 2018 г., което прави сегмента един от най-бързо развиващите се на пазара. За разлика от тях продажбите на електрически автомобили са се увеличили с 6% през 2019 г. спрямо 2018 г., което е значително по-малко от двуцифрения ръст от предходните години.
Тъй като хибридните автомобили се поддържат от бензинов двигател, поради което се изискват по-малки и по-евтини батерии, общите им разходи са по-ниски - привлекателна перспектива за потребител, търсещ алтернатива, която да е по-екологична от конвенционалните коли, но и по-бюджетна от автомобилите на Tesla.
Това е дилемата, пред която са изправени купувачите на автомобили като Джон Бригс, машинен инженер, живеещ в Масачузетс, който цени горивната ефективност, но не е готов да направи пълен преход към електромобилите. Той продължава да кара своя надежден хибрид Prius, въпреки че преди 5 години е купил популярния електромобил Leaf на Nissan Motor Co.
„Хубавото на нашия Prius е, че е ефективна кола и обхватът ѝ не е ограничен, както е при електромобила“, споделя Бригс, чиято съпруга използва Leaf, когато ходи на работа. Те вземат Prius за по-дългите пътувания през уикендите.
Бригс изтъква, че не е практично да се използва електрическа кола за дълги пътувания, тъй като може да се наложи да зареждате батерията по средата на пътуването, което изисква допълнително време.
Очаква се пикапът на Ford F-150, който ще се появи на пазара през 2021 г., да бъде първият пълен хибриден пикап на компанията. По същото време Toyota планира да реализира плъгин хибридната версия на кросоувъра RAV4.
Според изчисления на IDTechEx продажбите на хибридите ще продължат да нарастват, докато не достигнат своя пик през 2027 г., когато техния сегмент ще достигне стойност от 792 млрд. долара.
След като хибридните версии на RAV4 успяха да надминат по продажби своите конвенционални аналози в САЩ през юли, Toyota придоби увереност, че новите по-екологични версии на съществуващите модели ще могат да се продават успешно.
През април предприятието за производство на батерии Prime Planet Energy & Solutions Inc., ръководено от Toyota и Panasonic Corp., започна работа, като целта му е да произвежда батерии за 500 000 хибридни автомобила годишно, стартирайки през 2022 г.
Някои анализатори си задават въпроса дали насочването на твърде много капитал към хибридите ще попречи на автомобилните концерни да инвестират повече в електрически превозни средства?
Много от производителите вече се насочват към премахване на конвенционалните автомобили от своето портфолио. Honda обяви, че ще спре продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили в Европа до 2022 г. В същото време Toyota е ограничавана единствено от производствения капацитет, който не ѝ позволява да произвежда повече хибридни превозни средства. Компанията, която все още не е пуснала нито един масов електромобил на пазарите по света, с изключение на Китай, ще трябва да се пренастрои бързо, ако иска да се конкурира успешно с другите големи играчи и да отговори на по-строгите критерии за емисиите в ЕС.
Toyota вижда хибридите като необходимата стъпка за достигане на други технологии от следващо поколение. Вторият по големина автомобилен производител в света по пазарен дял инвестира огромни суми в превозни средства с водородни горивни клетки и електромобили. Докато тези технологии обаче „узреят“, хибридните превозни средства ще останат най-практични, изтъкват от концерна.
Очаква се до края на десетилетието Toyota да инвестира около 13,5 млрд. долара в електрифициране на своите автомобили, като компанията се е насочила към продажби от 4,5 млн. броя на хибридни превозни средства и един милион електрически коли и такива с водородно задвижване до 2030 г. или по-скоро.