Американският автомобилен концерн Ford Motor Co. затваря завод за двигатели в Бридженд, Южен Уелс, в който работят около 1700 души, докато японският производител Honda Motor Co. ще закрие през 2021 г. своята фабрика за сглобяване на модели Civic в Суиндън, в където работят 3500 души.
Други производители на автомобили, включително Nissan Motor Co. и собственикът на Vauxhall PSA Group, предупредиха, че Brexit без сделка заплашва бъдещето на операциите им в страната.
Продажбите на електрически автомобили продължават бързо да нарастват. Досега през тази година бяха регистрирани над 75 000 нови електрически превозни средства, като броят им надминава този, отчетен през 2018 г. и 2019 г.
В същото време екологичната група WWF заяви, че индустрията за електрически автомобили може да създаде 24 000 работни места до 2040 г.
Допълнителен тласък за заетостта ще бъде предоставен от правителствената подкрепа за "гигафабрики" за производство на батерии за електромобилите. Администрацията на Джонсън е отделила 1 млрд. паунда за вериги на доставка, посочвайки, че в една гигафабрика могат да работят 2000 висококвалифицирани служители.
Мрежовите оператори и регулаторите се фокусират върху техническите промени, необходими за осигуряване на повече електромобили. Те са загрижени, че без адекватно планиране и инвестиции включването към мрежата на милиони електрически автомобили може да създаде проблеми на мрежовите оператори.
Правителството ще инвестира 1,3 млрд. паунда за ускоряване на въвеждането на зарядни станции в жилищните райони, в домовете и по магистралите в Англия, както и 582 млн. паунда безвъзмездни средства за насърчаване на потребителите да купуват превозни средства с нулеви или много ниски емисии на парникови газове.
Остава въпросът как да се поддържа мрежата балансирана, докато броят на електромобилите в страната продължава да нараства, а налагането на възобновяемите енергийни източници води до по-променливи потоци на електроенергия към мрежата.
Регулаторът Ofgem ще одобри проекти на стойност 35 млрд. паунда, планирани за петте години до 2026 г. Но мрежовите компании казват, че това не е достатъчно и ще им трябват повече средства, за да постигнат това, което се иска от тях.
„Вместо да натоварват мрежата, електромобилите могат да играят ключова роля за декарбонизиране както на транспорта, така и на доставката на електроенергия, с интелигентно зареждане и технология vehicle-to-grid (технология, която позволява на батерията на електромобила да съхранява енергия и да я връща към мрежата, когато е необходимо – бел. ред.), които ни помагат да използваме възобновяемата енергия по-ефективно, като се зареждат, когато има слънце или вятър, и да върне обратно енергията към мрежата при пиково търсене“, коментира Финтан Слай, директор на Electricity System Operator.