Tesla Inc., 17-годишният производител на автомобили на Илон Мъск, направи в понеделник гигантска стъпка към обществото на сините чипове, като бе обявена за нов компонент в един от най-известните индекси в света, което значително ще разшири инвеститорската му база.
Съобщението, че Tesla ще влезе в S&P 500 на 21 декември, следва месеци на спекулации и един временен спад, след като акциите не успяха да влязат в бенчмарка по време на тримесечното ребалансиране на индекса в началото на септември. Очакването помогна да се постигне почти петкратно рали през тази година до оценка от почти 390 млрд. долара, което прави пионера на електрическите превозни средства най-голямата компания, която някога е била добавена към бенчмарка. Той ще бъде и един от най-влиятелните компоненти в индекса с тежест, която е около тези на Berkshire Hathaway Inc., Johnson & Johnson и Procter & Gamble Co.
Компонентът е толкова голям, че S&P Dow Jones Indices заяви, че търси обратна връзка от инвестиционната общност, за да определи дали Tesla трябва да се добави наведнъж или на две отделни части. Компанията, която Tesla ще замени в индекса, ще бъде посочена по-късно, посочи операторът на индекса.
Акциите на Tesla поскъпнаха с 15% до 467,50 долара в разширената търговия в Ню Йорк.
„Това беше малко неочакван щастлив ден за мен“, казва Рос Гербер, главен изпълнителен директор в Gerber Kawasaki Inc. Tesla е най-големият залог за базираната в Санта Моника, Калифорния, фирма за управление на богатството, с приблизително 130 000 акции на стойност около 55 млн. долара към края на понеделник.
След анализ на индекса от миналата седмица „направо бе сигурно, че Tesla влиза в S&P“, каза Гербер в телефонно интервю за Bloomberg. „Толкова сигурно, ето я вътре“, допълни той.
Въпреки че влизането в бенчмарка е „ритуал на зрялост“, който може да намали част от култовата привлекателност на акциите на Tesla, членството идва с предимства, включително принудителни покупки от инвеститори, които проследяват индекси, и взаимни фондове. Включването и бързото рали през последните няколко месеца означават, че мениджърите, които контролират пасивните фондове, ще трябва да продадат акции на стойност десетки милиарди долари в съществуващите си S&P залози, за да освободят място за базираната в Пало Алто Tesla. От друга страна, дългогодишните инвеститори, които искат да излязат от позициите си, сега могат да се опитат да излязат, знаейки, че индексните фондове трябва да купуват. Tesla
Тези взаимни обвързаности може да означават по-голяма волатилност на търговията, но това не е новост за Tesla. Откакто стана публично дружество през 2010 г., популярността на компанията сред големите и малките инвеститори я превърна в една от най-променливите акции по размера си в Америка. По-стабилна и по-институционална база на собственост може да помогне за облекчаване на тези промени.
Нетрадиционният стил на компанията
Tesla затвърди позицията си на водещ производител на електрически автомобили в световен мащаб, въпреки че конкуренцията се засилва. Тя преодоля редица предизвикателства, включително понякога тежки производствени проблеми, бързо изгаряне на пари и опасения за търсенето на превозни средства с акумулаторни батерии в индустрия, доминирана от автомобили, работещи на бензин и дизел. В средата на септември Tesla отчете пета поредна тримесечна печалба, успокоявайки критиците, които се усъмниха в способността ѝ да печели пари.
Всъщност всичко, което беше необходимо, за огромния ръст от 66% в цените на акциите за едва 17 търговски сесии, беше намекът на Мъск за печалбата през второто тримесечие - четвъртото поредно печелившо тримесечие на компанията - в писмо до служителите в края на юни. Тези резултати бяха последното изискване за включване на S&P 500.
Космическата цена на акциите на Tesla доведе до сплит на акциите 5 към 1, ход, целящ да я направи по-достъпна за отделните инвеститори. Акциите започнаха да се търгуват на базата на коригирания сплит от 31 август.
„Вярваме, че траекторията на устойчива рентабилност, както се вижда през септемврийското тримесечие, е последната причина, която този път вкара Мъск & Co. в S&P 500“, пише анализаторът на Wedbush Securities Даниел Айвс в бележка до инвеститорите. Той поддържа неутрална оценка за акциите.
Присъединяването към един от най-ексклузивните клубове в света е потвърждение за Мъск и неговия неортодоксален стил на управление. Неговите „десни ръце“ са малко известни и рядко се предоставят на медиите или инвеститорите, а Мъск предизвиква толкова противоречиво мнение за себе си, като малко други корпоративни мениджъри. Той спореше страстно с анализатори на ценни книжа, пуши марихуана по време на интервю и бе съден за измама от регулаторите на ценни книжа за туитове, твърдейки, че е „осигурил финансиране“, за да направи компанията частна.
Той също така неведнъж се оплакваше, че цената на акциите на Tesla е твърде висока. Но това не възпираше инвеститорите.
През последното десетилетие Tesla се възползва от своята добра репутация сред инвеститорите с множество предложения за вторични акции, като през февруари набра 14 млрд. долара и още 5 млрд. долара през септември. Това ѝ помогна да финансира разработването на нови превозни средства и бързо да разшири производствения капацитет.
Глобалната мисия
Последната мисия на Мъск е да направи Tesla по-глобален играч на пазари като Азия и Европа. Наскоро производителят на автомобили отвори завод в Шанхай и строи фабрика в Берлин, която Мъск посети през миналата седмица за срещи с местни служители. В процес на изграждане е и втори американски завод близо до Остин, Тексас, който се очаква да разшири моделната гама на компанията, за да включва пикап, наречен Cybertruck.
Мъск възнамерява да затвърди предимството на първо място на пазара за електромобили, тъй като цялата автомобилна индустрия преминава към електрически двигатели, а оценката на компанията му на 13 ноември беше по-голяма от тези на Volkswagen AG, Toyota Motor Corp. и General Motors Co., взети заедно.
И въпреки че Tesla е възнаграждавана от инвеститорите за доминирането си на световния пазар на електрически автомобили, търсенето все още е малка част от продажбите на нови автомобили - възлизащи на по-малко от 3% от продажбите в САЩ през миналата година. Това предлага изобилие от възможности за растеж, но илюстрира предизвикателството автомобилите, захранвани с батерии, да се превърнат по-скоро в предпочитан избор.
И все пак сегашният успех на компанията и нейната процъфтяваща оценка привлякоха вниманието върху целия бранш на електрическите превозни средства, предизвиквайки нарастване на акциите на няколко нови участници, някои от които все още растат по оценка, преди да са стартирали реално производството. Акциите на китайската Nio Inc. поскъпнаха с 44% през октомври и в момента компанията има пазарна стойност, която е по-голяма от тази на GM.