IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Съвместните автомобилни предприятия в Китай – нож с две остриета

Потребителите в азиатската страна продължават да залагат на чуждестранните марки заради своите негативни впечатления, които са си изградили за местните брандове

22:45 | 13.11.20 г. 1
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Krisztian Bocsi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Според Стивън Дайър, управляващ директор на AlixPartners, китайските автомобилни компании искат да се преборят за мажоритарен дял на пазарните сегменти. Според Дайър това ще стане, но процесът ще бъде „бавен“.

По ирония на съдбата съвместните предприятия с чуждестранни компании - на които разчитат големите държавни производители на автомобили - възпрепятстват развитието на местните марки. 

През 2019 г. държавният китайски концерн SAIC Motor, партньор на FAW Group и най-големият производител на автомобили в Китай по обем на производството, отчете нетна печалба в размер на 25,603 млрд. юана (3,77 млрд. долара), докато делът на печалбата му от съвместни предприятия и свързани компании възлиза на 23,016 млрд. юана. Преобладаващата част от тази печалба се дължи на дейността на съвместните предприятия с Volkswagen и General Motors.

В продължение на години чуждестранните производители на автомобили в Китай бяха принудени да се обединяват с местни държавни компании, за да произвеждат автомобили в страната, с  ограничение на собствеността до 50%. Това се промени през 2018 г., когато правителството започна да позволява на чуждестранните компании да придобиват дял, по-голям от 50%.

Volkswagen увеличи своя дял в съвместното си предприятие с JAC Volkswagen на 75%, докато BMW закупи от своя листнат в Хонконг партньор, Brilliance China Automotive Holdings, допълнителен дял в BMW Brilliance, който в крайна сметка нарасна до 75%.

китай китай

Политиката на създаване на съвместни предприятия между китайски и чуждестранни концерни "е нож с две остриета", отбеляза Дайър. "От една страна, това е добре за (държавните предприятия), защото те получават добра печалба и (могат) да финансират развитието на своите марки", добавя той.

Според него недостатъкът в случая е липсата на достатъчно мотивация от страна на китайския партньор, който е подсигурен до известна степен чрез съвместните операции с чуждестранния участник.

От 2021 г. на всички чуждестранни индустриални играчи ще им бъде позволено да поемат пълен контрол върху своите съвместни предприятия, но анализаторите не очакват съществени промени в тази насока.

Дайър, бивш изпълнителен директор на китайския клон на Ford Motor, заяви, че политиката представлява значителна промяна на курса спрямо миналото. Но подобно на други анализатори, той вярва, че „на практика това вероятно няма да доведе до голяма промяна“.

Ръстът в продажбите на автомобили на китайските компании през последното десетилетие се поддържа основно от частни компании, включително Geely Automobile Holdings и Great Wall Motor.

Последна актуализация: 02:13 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 0
evlogi
преди 4 години
Оказва се, че дори и Китай с прословутия му модел на държавен капитализъм, не може да избяга от универсалният закон ,че държавната икономика в дългосрочен план е загубена кауза..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още