В какъв момент ентусиазмът на инвеститорите в зората на дадена нова технология се превръща в ирационален изблик? Веднага може да се дадат като примери британската железопътна мания от 40-те години на миналия век, dotcom балонът от началото на този век и други подобни борсови мании.
Във всеки случай повествователната сила на дадена основополагаща технология заличава притесненията на фона на големите пазарни оценки и скока в цената на акциите, докато в крайна сметка финансовата гравитация не възстанови реда. Може ли обаче да се каже същото и за бума на електрическите превозни средства на китайските пазари?
Някои анализатори смятат, че оценките на такива компании вече са прекалено големи. Три от водещите китайски производители на електромобили, Nio, Li Auto and Xpeng, отчитат значително загуби, като в същото време инвеститорите на фондовите пазари ги оценяват съответно на 35,4 млрд. долара, 15,9 млрд. долара и 14,4 млрд. долара, пише Financial Times.
Тези производители на електрически превозни средства и доставчици на компоненти, които постигат печалби, са толкова силно предпочитани от инвеститорите, че оценките им могат да достигнат зашеметяващи измерения. Цената на акциите на листнатата на борсата в Хонконг BYD, която произвежда както електромобили, така и конвенционални превозни средства, надхвърля 245 пъти нейната печалба на акция за последните 12 месеца.
При производителя на батерии за електромобили CATL пазарната оценка надхвърля 117,5 пъти печалбата.
Независимо от това все още има много „вярващи“ във възхода на китайските производители на електромобили и компоненти за този сегмент. Тези инвеститори виждат, че Китай се възползва от своите огромни предимства, за да направи първите електромобили, които могат да се конкурират по цена с конвенционалните превозни средства. Тогава, прогнозират те, такива автомобили ще намерят отворен международен пазар в свят, който все повече се ангажира с изменението на климата. В своя защита те изтъкват съотношението между настоящата пазарна оценка и печалбата за акция за последните 12 месеца на Tesla, където оценката надхвърля печалбата цели 1045 пъти.
Наближава един ключов момент за индустрията. Цената на батериите за електромобили, които представляват най-скъпият компонент от превозното средства, ще падне под 100 долара за киловатчас (кВтч) до 2023 г., от сегашните 160 долара, около която ще бъде достигнат "паритет на разходите" с автомобилите, работещи с двигатели с вътрешно горене, смята Карин Хирн от East Capital.
„Паритетът на разходите предполага огромен скок по отношение на бъдещите продажби на електромобили“, добавя Хирн.