Преди малко повече от месец Маркус Шефер, член на борда на директорите на германския автомобилен концерн Daimler, който отговаря за развойната дейност на компанията, направи някои мъгляви намеци. Необходимостта от икономии в автомобилната индустрия е повсеместна, каза Шефер. Ето защо дори премиум марка като Mercedes трябвало да съкращава персонал и да намали портфолиото от модели. От друга страна, били необходими иновации - стигащи дори до напълно нови форми на автомобила. „Дори след SUV светът няма да свърши“, заяви двусмислено директорът по разработките.
Сега вече е ясно какво е имал конкретно предвид 55-годишният мениджър: Както Handelsblatt е разбрал от източници от корпоративните кръгове, мениджърът иска да комбинира двата най-известни стила каросерия в света - SUV и лимузина.
Резултатът е Sport Utility Sedan, накратко SUL. В сравнение с класическата лимузина SUL е по-висок, по-широк и предлага повече място за съхранение. Хибридният модел се отличава от всъдехода по доста плоската линия на покрива.
С комбинираната форма на каросерията Mercedes възнамерява да съживи средния и луксозен клас сегменти, чиито продажби са слаби на много пазари. Вече е взето решение и за първият модел SUL - той ще замени седана А-класа в средата на десетилетието и ще се предлага както с чисто електрически мотор, така и с двигател с вътрешно горене. След това могат да последват допълнителни SUL, например отделени от E-класата. „В крайна сметка трябва да има два или три нови модела“, смята източник от концерна.
Новата серия е придружена от забележимо рационализиране на класическото портфолио. Разнообразието от компактни автомобили намалява от осем на пет марки. В допълнение към седана A-Class, B-Class и CLA Shootingbrake също постепенно ще бъдат прекратени, така че няма да има техен пряк наследник. На бъдещата модулна платформа с предно предаване MMA Mercedes ще изгражда само A-Class, CLA Coupé, GLA, GLB и компактния SUL.
Говорител на Daimler е отказал да коментира плановете пред Handelsblatt, насочвайки към виртуално събитие, което Mercedes провежда във вторник. Главният изпълнителен директор на Daimler Ола Келениус, финансовият директор Харалд Вилхелм и ръководителят на отдела за развойна дейност Шефер ще обяснят своите планове за бъдещето пред инвеститорите и анализаторите в „Актуализация на стратегията“ от 14:00 часа българско време.
Идеята зад SUL е проста. Днес много шофьори на седани, както се наричат лимузините на международен жаргон, се чувстват по-слаби в армията от джипове, казва мениджър на Daimler: „Всички гледат надолу към вас“. От друга страна, в лицето на SUL отново ще могат да гледат на нивото на очите, без да бъдат обвинени в шофиране на градски танк”.
Daimler използва представена преди две години изложбена кола като шаблон за дизайна на SUL. На автомобилното изложение в Пекин през 2018 г. германците представиха „Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury“. По това време ръководителят на дизайна Гордън Уагънър се възхищаваше от изцяло нов "архетип" - клас превозно средство, който светът никога не е виждал досега. SUL съчетавал силните страни на SUV и седаните по най-добрия възможен начин: „Високото място за сядане“ отговаря на „атлетичния външен вид“.
Още по онова време автомобилът беше нещо повече от класическа концептуална кола. „Търсенето в Азия на такъв модел беше огромно, бяхме близо до реализацията му“, спомня си мениджър по продажбите.
В крайна сметка обаче бързото серийно производство на SUL се провали поради дългите цикли на развойната дейност в автомобилната индустрия. „Моментът не бе подходящ“, казва мениджърът. Освен това шефът по дизайна Уагънър първоначално не е бил голям фен на този микс на каросериите. „Трябваше му доста време да свикне с идеята“, твърдят в корпоративните среди.
Междувременно дори и той се е убедил в концепцията. Особено след като инженерите на Mercedes смятат по-нататъшното развитие на седана до SUL за логично в контекста на електрическата мобилност.
Причината за всичко това: В миналото автомобилите са били проектирани главно отпред назад, защото двигателят е разположен в предната част. В ерата на електрическите превози средства обаче автомобилите все повече се строят отдолу нагоре, тъй като батерийните комплекти се завинтват в долната част на каросериите. В резултат електрическите автомобили са по правило с няколко сантиметра по-високи от тези с двигателите с вътрешно горене.
Офанзивата в новия сегмент на SUL се вписва безпроблемно в цялостната стратегия на шефа на Daimler Ола Келениус, който в бъдеще ще се фокусира все повече върху луксозните автомобили, тъй като цената на повдигнатите лимузини вероятно ще бъде значително по-висока от тази на установените седани. За разлика от своя предшественик Дитер Цетче Келениус отхвърля по-нататъшното разширяване в сегмента на по-малките автомобили. Мантрата на шведа е по-скоро: марж пред количеството.