Планираното преминаване на Tesla към собствено производство на батерии за електрически превозни средства накара инвеститорите да поставят под въпрос дългогодишното партньорството на автомобилния производител с японския доставчик Panasonic.
Акциите на технологичната компания поевтиняха с 4% на борсата в Токио непосредствено след новината за новия план на Илон Мъск. В основата на спада бяха разбитите очаквания за растеж на бизнеса на Panasonic с Tesla.
На 22 септември Tesla разкри, че възнамерява да започне производство на клетки за батерии с капацитет от 100 гигаватчаса до 2022 г., което ще бъде достатъчно, за да захрани 1,4 милиона превозни средства. Капацитетът е приблизително три пъти по-голям от този, който Tesla купува днес от Panasonic, пише Financial Times.
„Доставките за новите превозни средства на Tesla (от Panasonic) могат потенциално да намалят“, смята Танг Дзин, старши научен сътрудник в Mizuho Bank. Новината се появява в момент, когато бизнесът с батерии на Panasonic, доставяни на Tesla, си проправя път към рентабилност след години на загуба.
Panasonic възприе изчаквателна позиция на фона на последните новини около Tesla. Преди това китайският завод на Tesla край Шанхай започна да набавя батерии от южнокорейската LG Chem, както и от други доставчици.
„Целта ни не е една-единствена компания да отговаря на цялото търсене на Tesla“, заяви изпълнителният директор на Panasonic, като повтори позицията на доставчика.
Литиево-йонните батерии представляват приблизително 30% от разходите за електромобили. Tesla обяви в края на септември, че си е осигурила права за добив на литий в щата Невада, като поредната крачка за постигане на производствените цели при батериите.
Решението на автомобилния производител да произвежда свои клетки за батерии и да навлезе в производството на литиево-йонни батерии и свързаните с тях суровини има за цел да добави вътрешен капацитет наред със сделките с външни доставчици, тъй като търсенето на електрически превозни средства нараства. През миналия месец компанията сключи петгодишен договор за доставка на суровини с Piedmont Lithium Ltd., която развива добивен проект в Северна Каролина.
Смяната в плана всъщност е свързана с динамиката в другия план на Илон Мъск – да пусне на пазара електромобил Tesla на цена от 25 хил. долара.
„Цена от 25 хил. долара би запазила конкурентното предимство дори при липса на субсидии“, смята Хирото Сузуки, партньор в Arthur D Little.
Tesla ще продължи да поддържа сътрудничество си с партньори като китайския доставчик на батерии CATL, тъй като се стреми да запази разнообразието от източници на клетки на батериите.
Състезанието между автомобилните производители относно изместването на производството на батерии премина и при доставките на основните суровини. Очаква се доставките на кобалт, основна съставка в структурата на батериите, да се затегнат. Съобщава се, че различни автомобилни концерни, Apple, както и други потребители на метала, вече са започнали преговори за дългосрочни и устойчиви доставки директно от миннодобивните компании.
В същото време Tesla обяви, че разработва батерии, които не използват кобалт. Концернът залага на иновационните технологии за разрешаване на проблемите около рисковете, свързани с ключовата суровина.