Пътуването с влакчето на ужасите за инвеститорите в Nikola продължава: Всъщност производителят на електрически камиони трябваше не по-късно от сряда да подпише партньорството с General Motors (GM), обявено в началото на септември. Но договорите не бяха подписани в сряда, а вместо това преговорите продължават.
GM всъщност трябваше да получи 11 на сто от акциите на Nikola като част от стратегическо партньорство. Най-големият автомобилен производител в Америка искаше да работи с Nikola по производството на електрически пикап Badger. Но атаките от страна на продавачи на късо от Hindenburg потопиха стратъпа от Аризона в сериозна криза. Цената на акциите се срина. Основателят Тревор Милтън напусна компанията на 21 септември, за да избегне нанасянето на допълнителни щети.
GM и Nikola сега си дават време до 3 декември, за да подпишат ново споразумение. Напълно възможно е тогава GM да държи повече от единадесет процента в Nikola, както обяви финансовият канал CNBC. Това помогна на книжата да поскъпнат значително в сряда. Акцията затвори с ръст от 15 процента.
По-големият дял на GM в Nikola обаче може да има нещо общо с факта, че акциите на компанията загубиха повече от половината от стойността си от обявяването на стратегическото партньорство насам. Първоначално сделката беше оценена на 2 млрд. долара, които GM трябваше да получи под формата на акции на Nikola.След напускането на Милтън стартирането се ръководи от бившия мениджър на GM Стивън Гирски, който инвестира в Nikola и подтикна Милтън да осъществи ранно IPO. Сега Гирски е изпълнителен председател, а Марк Ръсел е главен изпълнителен директор.
Двамата трябва да възстановят доверието в стартъпа. Nikola ще продължи да се придържа към производствения план въпреки турбуленцията, съобщиха от компанията в сряда. Прототипите на електрическия камион Nikola Tre трябва да бъдат "довършени до голяма степен" през следващите седмици. Моделът ще се произвежда в Улм, Германия, заедно с Iveco. След това ще започнат тестове - в лабораторията и по германските пътища.
Nikola също се придържа към датите за старта на продажбата на първите камиони - в края на 2021 г., се казва в съобщението. Година по-късно на пазара ще излезе и водороден камион. И при двата модела Nikola разчита, наред с други неща, на технологията на Bosch.
„Вече не е служител, вече не е член на съвета на директорите, така че с него се отнасят като с всеки друг акционер“, каза главният изпълнителен директор на Nikola Ръсел в интервю за CNBC.
Милтън бе подложен на обстрел от различни страни през последните няколко седмици. Hindenburg го обвинява в измама с ценни книжа. По-рано тази седмица две жени заведоха дело за сексуално насилие срещу него. Една от жените е братовчедка на Милтън. Твърденията обаче датират отпреди 15 години, когато двете жени са били на 15 години.
Сега Гирски и Ръсел трябва да убедят инвеститорите, че могат да заместят Милтън. В съобщение до регулатора SEC през август Nikola обяви, че компанията е "силно зависима" от Милтън. Ако напусне компанията или вече не може да си върши работата, „това ще причини големи неприятности“.
А анализаторската компания Wedbush Securities понижи рейтинга по акциите на компанията след напускането на Милтън. Гирски обаче се смята в бранша за опитен автомобилен мениджър, което се разглежда като предимство от някои експерти в тези несигурни времена.
На фона на пандемията и дългите преговори с GM стартъпът отложи и своята „ Nikola World conference“, която беше планирана за 3-5 декември. Производителят всъщност искаше на нея да представи пикапа Badger. Все още не е обявена дата за новия форум.
Отложената конференция трябваше да е последната от поредица публични презентации, които компанията осъществи през последните години, за да маркетира себе си и своите превозни средства, нито едно от които все още не е произвела. На събитие през 2016 г. Милтън предположи, че първият камион на Nikola, прототип, наречен Nikola One, вече е управляем, но запознати казаха, че той не е напълно функционален.