fallback

Tesla и големият въпрос: Защита на данните или на живота?

Колко данни са наистина необходими за безопасното автономно шофиране и нарушава ли Tesla систематично GDPR?


12:07 | 04.10.20 г. 3

Производителят на автомобили Tesla се счита за особено иновативен по отношение на транспорта на бъдещето. Но какво всъщност се случва с данните, които се събират от бордовите компютри? След свое проучване редакционният екип на предаването на ARD „Контрасти” повдига въпроса дали производителят на автомобили системно нарушава разпоредбите за защита на данните. Във всеки случай Tesla е посочена като октопод за данни в публикуваната в интернет статия. 


В анализа се съобщава, че записите от осем камери около колата могат да бъдат достъпни дистанционно от Tesla. Групата се занимава със събирането на телематични и видео данни за подобряване на своите системи за автономно шофиране, но също така и с маркетинга, става ясно от разследването. 

В изявление Tesla отговаря пред Berliner Zeitung, че спазва Общия регламент за защита на данните (GDPR). Личните видеоклипове се запазвали само в случай на критично за безопасността събитие (пускане на въздушна възглавница) или ако клиент се е регистрирал за програмата за разработчици. А компанията може да получи филмовия материал само ако шофьорът се съгласи да сподели данните.

Като особено критични журналистите на ARD оценяват възможността камерите, инсталирани в и върху автомобила, да заснемат околностите с висока разделителна способност и видеоклиповете да се съхранява. Така например ясно разпознаваеми са регистрационните номера на колите. Използването на такива лични данни не е разрешено в ЕС.

Изследването обаче повдига и въпроса кои данни са необходими за осигуряване на безопасното автономно шофиране в бъдеще. За Щефан Братцел, шеф и основател на Центъра за автомобилен мениджмънт в Университета за приложни науки в Бергиш Гладбах, “прозрачният шофьор” на кола почти неизбежно ще бъде следствие от автономното шофиране.

Понастоящем много малко неща за ясни, а автомобилните производители все още се движат в сивата зона. „Трябва да сме наясно какво искаме“, казав Братцел пред Berliner Zeitung. Но не бива да се предотвратяват и иновациите. Автономното шофиране означава напредък, а също и повече безопасност. „В крайна сметка става въпрос за претегляне на защитата на данните и на човешкия живот“, казва политологът.

Всъщност около 90 процента от всички иновации в автомобилното инженерство днес се случват в областта на софтуера и електрониката. Съвременният автомобил съдържа около осем километра кабели, стотици сензори и около сто контролни блока. Софтуерът, необходим за управлението, вече се състои от около 100 милиона реда софтуерен код. При автономните превозни средства това изискване ще се увеличи до между 300 и 500 милиона реда код. За сравнение: Windows 7 се управлява с 40 милиона реда код, а американската космическа совалка - дори само с 400 000 реда.

Но нуждата може да е дори по-голяма. В Техническия университет в Берлин неотдавна беше представен софтуер, който използва данни от камера, лайдар и радар, за да изчисли предварително движенията на всички участници в движението в района. Според изследователите от Института по компютърни науки на ТУ системата може да предвижда в бъдещето в диапазона от три до шест секунди.

Разследването на ARD повдига и въпроса кой европейски орган ще отговаря за наблюдението на защитата на данните в Tesla и Сие в бъдеще. Засега няма отговор на този въпрос.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:26 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още