Европейските автомобилни производители имат проблем със SUV моделите - те продават твърде много от тях, пише The Wall Street Journal.
Според приетите през 2009 г. разпоредбите на Европейския съюз за борба с климатичните промени автомобилните производители в Европа трябва да намалят средните си емисии на въглероден диоксид за своя автопарк с 95 грама на километър тази година, като в противен случай ще бъдат санкционирани. Това обаче става все по-трудно за автопроизводителите заради отслабения апетит към дизелови коли, които имат относително по-малко емисии на въглероден диоксид, недостига на електрически превозни средства и ръста в търсенето на SUV модели. “SUV моделите са полезни в подкрепа увеличаването на продажбите и рентабилността на автомобилните производители”, посочва Фелипе Мунос, анализатор на Jato Dynamics. “Техните високи емисии обаче значат, че автомобилните производители се нуждаят от нови идеи, за да отговорят на изискванията на ЕС”, добавя той.
На най-големите пазари в Европа делът на SUV моделите от общите продажби на нови коли достига 50%. В сряда губернаторът на американския щат Калифорния Гавин Нюсъм подписа заповед, която цели да забрани продажбите на нови пътнически автомобили с бензинови и дизелови двигатели до 2035 г. Междувременно европейските регулатори започнаха да намаляват емисиите на парникови газове от автомобилите около десетилетие по-рано. Тяхната първа цел беше за 130 грама на километър до 2015 г. и понижение до 95 грама на километър до 2020 г. От следващата година ограниченията ще влязат в сила за всички нови коли, продавани в Европа. Това принуждава компаниите да адаптират предложенията си. Производителите на луксозни седани като Daimler и BMW разшириха автопарковете си, за да включат и по-малки автомобили.
Потребителските вкусове обаче се движат в противоположна посока, насочвайки се към SUV моделите, които отделят значително повече въглероден диоксид спрямо по-малките коли. Това доведе до увеличаване на емисиите от автомобили от 2017 г. насам. Сега, на фона на наближаващия краен срок за европейските цели, автопроизводителите все още са далеч от тях.
Продължението на анализа четете в сайта на Bloomberg TV Bulgaria!