Причинената от коронавируса криза коства на автомобилната индустрия милиарди евро в световен мащаб и я тласна дълбоко в зоната на загубите. Според цитиран от германския икономически всекидневник Handelsblatt анализ на консултантската фирма EY оперативните загуби на 17-те най-големи автомобилни компании през второто тримесечие възлизат на почти единадесет милиарда евро - след печалба от почти 22 милиарда евро през второто тримесечие на предходната година.
Само шест производители не са на минус, а само Tesla се е представила по-добре в периода от април до юни, отколкото през предходната година и според EY скочи направо на върха в списъка на най-печелившите автомобилни компании.
Според анализа никой от производителите не е успял да се спаси от спада на продажбите през второто тримесечие. Заедно те са отчели спад от почти 177 милиарда евро, което е понижение от 41 процента в сравнение със същото тримесечие на предходната година. И тук обаче диапазонът е широк и варира от 5% спад в приходите от продажби при Tesla до минус 57% при Mitsubishi. Трите германски производители Volkswagen (-37%), Daimler (-29) и BMW (-22) са в средата на своеобразната класация.
"Никога не е имало подобен спад в приходите, печалбите и продажбите”, твърди ръководителят на отдела за автомобилна и транспортна дейност в EY Константин Гал. "Пандемията на моменти почти спря световната автомобилна индустрия - със съответно катастрофални последици за развитието на продажбите и на печалбата”.
По отношение на продажбите Китай се оказа най-важният стълб за германските производители през второто тримесечие. „И трите германски автомобилни компании успяха да растат в Китай през второто тримесечие, докато продажбите в останалите региони спаднаха рязко. В резултат делът на Китай от световните продажби за германските производители на автомобили се е увеличил от 33 на 51 процента“, каза Гал.
Въпреки че третото тримесечие отново ще бъде значително по-добро от второто, експертите от EY не очакват данните за продажбите да се върнат до нивата от преди кризата преди 2022 г. Няма да бъде избегнато затварянето на заводи и загубата на работни места. „Голямото събуждане вероятно ще дойде едва следващата година“, каза експертът от EY Петер Фус. "Тогава ще има брутален подбор и някои производители може да не оцелеят”, пояснява той.