Американските оператори на споделено пътуване Uber и Lyft обмислят да прекратят услугите си в Калифорния. Както президентът на Lyft и съосновател Джон Зимър, така и изпълнителният директор на Uber Дара Косровшахи намекнаха за това в сряда. Американският щат поиска двете компании да определят шофьорите си като служители, а не като независими изпълнители.
В понеделник калифорнийски съдия уважи искането на щата за предварителна заповед, която да блокира Uber и конкурента му Lyft Inc да класифицират своите водачи като независими изпълнители, а не като служители.
Генералният прокурор на Калифорния Ксавиер Бесера подаде иск срещу компаниите през май заедно с трима щатски адвокати, като твърди, че те нарушават новия закон на щата, който има за цел да осигури обезщетения на работниците от гиг икономиката (gig economy - неофициалната заетост благодарение на ръста на онлайн платформите като Airbnb и Uber, чрез които хората купуват и продават услуги и работни места). Uber и Lyft последователно се противопоставят на закона и лобират за нова мярка, която би ги освободила от законовите изисквания, ако бъде приета.
Първоначалната заповед се блокира за десет дни, за да се даде време на Uber за обжалване. Ако то не бъде успешно, Uber първоначално ще спре услугата си до началото на ноември, заяви Косровшахи пред MSNBC. Тогава, в деня на президентските избори в САЩ, избирателите трябва да вземат решение и за изключение за услугата от закона.
Ако калифорнийците загубят обжалването в съда, шофьорите ще бъдат наети за постоянно, заяви Косровшахи. След това Uber ще бъде услуга с по-малко превозни средства и по-високи цени, отколкото в началото си - преди десетилетие, подчерта той.
Няколкостотин хиляди „гиг“ работници, са засегнати от закона, известен като законопроект 5 („AB5“), който влезе в сила на 1 януари.
Спирането на услугата ще навреди непоправимо на Uber и хората, които разчитат на неговите операции, за да генерират доход, заяви компанията в съдебни документи във вторник.
„Ако съдът не преразгледа решението, тогава в Калифорния е трудно да повярваме, че ще успеем бързо да привключим модела си към заетост на пълен работен ден“, заяви главният изпълнителен директор Дара Косровшахи, цитиран от CNBC в сряда.
Lyft може да преустанови услугите в Калифорния, ако щатът не отмени неотдавнашното решение, с което изисква да класифицира водачите си като служители на пълен работен ден, заяви съоснователят на Lyft и президент Джон Зимър по време на конферентен разговор за приходите на компанията за второто тримесечие.
От доста време се води спор за състоянието на водачите на платформите на доставчиците на транспортни услуги. Uber настоява, че повечето шофьори сами не са пожелали да станат постоянни служители. Критиците пък твърдят освен всичко друго, че с настоящия бизнес модел шофьорите нямат адекватна защита например при излизането в болничен.