IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Сривът в автобранша е голям - кризата ускорява трансформацията

Натоварването в много заводи се срина по време на кризата, производители и доставчици реагират на това с икономии и преструктуриране

08:10 | 05.08.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Работник, носещ защитна маска за лице, работи на производствената линия&nbsp; в автомобилния завод на Mercedes-Benz AG, в Кечкемет, Унгария. <em>Снимка: Akos Stiller/Bloomberg</em></p>

Работник, носещ защитна маска за лице, работи на производствената линия  в автомобилния завод на Mercedes-Benz AG, в Кечкемет, Унгария. Снимка: Akos Stiller/Bloomberg

Много тактика, малко активност   

Boston Consulting (BCG) изчислява, че продажбите на автомобили в САЩ няма да достигнат нивата от преди кризата до 2024 година. Нещата едва ли изглеждат по-добре в ЕС. Най-рано, според прогнозата, през 2023 година бизнесът ще започне да расте отново.

Резултатът: Автомобилният експерт на BCG Ваас очаква “сериозни корекции". В цялата индустрия десетки хиляди работни места вече се съкращават, а дейностите се възлагат на външни изпълнители.

Цели локации ще бъдат преструктуриране. Но на много места все още липсва окончателно решение. Повечето производители на автомобили все още не се осмеляват на драстични решения. „Те тупат топката и чакат, докато има повече яснота за това как наистина ще се развие търсенето“, казва Ваас.

И все пак индустрията изпраща първите сигнали на надежда. Според проучване на института Ifo очакванията на бизнеса се покачват значително през юли - до 43,7 пункта, след 26,9 пункта през юни. Въпреки това индикаторът за текущия бизнес все още е на червено. А кадровото планиране остава под нивото от финансовата криза.

"Развитието по отношение на работната сила остава тревожно", заявява експертът на Ifo Клаус Волрабе. Ако бизнесът не се ускори забележимо скоро, “ще видим нови съкращения през годината", се опасява консултантът на BCG Ваас.
Около 19 милиона превозни средства могат да бъдат произведени теоретично всяка година във всички европейски автомобилни заводи. На практика обаче не повече от 17 милиона единици излизат от монтажните линии. Налице е все по-нарастваща разлика между търсенето и предлагането.

Колкото по-голяма е разликата, толкова по-големи са разходите. Според изчисленията пандемичните катаклизми през тази година са довели до това, че средният коефициент на заетост в европейските фабрики за превозни средства пада до 71 до 63 процента. За да може да произвежда автомобили устойчиво на печалба, от съществено значение е заетостта във фабриките да от 80 до 85 процента.


А Щефан Братцел от Центъра за автомобилно управление (CAM) счита пет до шест големи европейски завода за твърде остарели. Само в Германия производството на автомобили вероятно ще спадне с 27 процента през тази година - от 4,6 на 3,4 милиона бройки.

Тъй като пазарът ще се възстанови бавно през следващите години, експертите очакват забележими съкращения и в тази страна. „За Германия очакваме съкращаване на 100 000 работни места поради приспособяване на капацитетите“, казва Фердинанд Дуденхьофер, ръководител на CAR.

Само Daimler възнамерява да съкрати повече от 20 000 от своите 300 000 работни места по целия свят. Индустриалният колос все повече се бори със своята фабрична структура. В допълнение към своята фабрика за Smart в Хамбах групата обмисля да се раздели и с втори чуждестранен завод, твърдят източници от концерна.

Производството в американската Тускалуса и мексиканския Агуаскалиентес ще се съсредоточи върху SUV-тата, сглобяването на лимузини ще бъде прекратено и на двете места. Планираното разширяване на завода в Кечкемет, Унгария, е на пауза. В Германия обаче Daimler все още не е склонен да прави такива корекции.

Последна актуализация: 02:11 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още