IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Сривът в автобранша е голям - кризата ускорява трансформацията

Натоварването в много заводи се срина по време на кризата, производители и доставчици реагират на това с икономии и преструктуриране

08:10 | 05.08.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Работник, носещ защитна маска за лице, работи на производствената линия&nbsp; в автомобилния завод на Mercedes-Benz AG, в Кечкемет, Унгария. <em>Снимка: Akos Stiller/Bloomberg</em></p>

Работник, носещ защитна маска за лице, работи на производствената линия  в автомобилния завод на Mercedes-Benz AG, в Кечкемет, Унгария. Снимка: Akos Stiller/Bloomberg

Причинената от коронавируса криза удари автомобилните производители с пълна сила. Въпреки че от години в отрасъла има свръхпроизводство, съкращенията и необходимостта от приспособяване никога не са били толкова належащи, отколкото сега.

Според анализ на института CAR средностатистическото натоварване на капацитета на всички европейски автомобилни фабрики вероятно ще спадне от 83 на 63 процента през тази година. „Излишният капацитет“ в ЕС може да нарасне до почти седем милиона превозни средства през 2020 г.

Производителите реагират на това: Daimler продава своята малка фабрика за автомобили в Хамбах, поставя под въпрос производството на автомобили в Бразилия и тества капацитетите на финландския подизпълнител Valmet, пояснява групата. „Като част от трансформацията отпечатъкът на всеки автомобилен производител ще се промени“, казва шефът на Daimler Ола Келениус. 



На други места нещата не изглеждат по-добре. Renault възнамерява да затвори завода си в Шоази-льо-Роа на юг от Париж, а японският автомобилен производител Mitsubishi вероятно ще се оттегли напълно от Европа.

Тези примери са само предвестници на още по-голям трус. „По-голямата част от компаниите са под огромен натиск за адаптиране и иновации“, казва Хилдегард Мюлер, президент на Асоциацията на автомобилната индустрия, пред Handelsblatt. “Очевидно в Европа е налице пет до десет процента свръхкапацитет", казва Алберт Ваас от Boston Consulting. Ваас казва, че кризата е особено голяма сред доставчиците. “Тук ще видим редица затваряния на заводи или преместване”.

Германският автомобилен доставчик Mann + Hummel може да послужи за пример. 400 служители работят в основния завод в Лудвигсбург близо до Щутгарт. Фабриката издържа на всичко през последните 66 години: срив на цената на петрола, дизелов скандал, банков колапс. Някак си винаги успяваше да продължи. И тогава дойде коронакризата.
Сега производството на горивни, маслени и въздушни филтри на богатото на традиции място приключва. „Решението не беше лесно за нас, защото заводът в Лудвигсбург съществува от 1954 г.“, каза Томас Фишер, председател на надзорния съвет в Mann Hummel. „Но с оглед на бъдещата жизнеспособност на компанията беше необходимо решение“. Наскоро служителите на концерна отбелязаха закриването на завода с минута мълчание.

Подобни протестни ритуали - понякога тихи, понякога шумни - вероятно ще се провеждат пред десетки автофабрики през следващите седмици и месеци. Шокът от кризата торпилира плановете за растеж на автомобилната индустрия.
Само в Европа пандемията доведе до загуба на производство на 2,4 милиона автомобила. Продажбите спаднаха с повече от една трета през първата половина на годината. И става все по-ясно, че дълбоката катастрофа няма да бъде последвана от бързо възстановяване.

Последна актуализация: 02:11 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още