Новото споразумение за свободна търговия в Северна Америка, което влиза в сила в сряда (1 юли), беше определено от американския президент Доналд Тръмп като двигател на пазара на труда в САЩ. В същото време японските производители на автомобили до голяма степен предпочитат да поддържат операциите си в Мексико и дори да плащат мита вместо да изместват производството в САЩ, пише Nikkei Asia Review.
Споразумението САЩ-Мексико-Канада изисква поне 40% от необходимите за всяко превозно средство части да бъдат произведени от работници, на които се заплаща най-малко 16 долара на час като условие въпросните части да не бъдат облагани с мита в региона. Тръмп приветства тази мярка като начин за увеличаване на производството в САЩ.
Това обаче изглежда като самозалъгване. Размерът на американските и канадски части при сглобяваните в Мексико превозни средства, продавани в САЩ, достига едва 13,5% през 2018 г., според данни на американското министерство на транспорта. Теорията на Тръмп гласи, че американското производство неизбежно ще се увеличи, за да отговори на изискването за „поне“ 40%, но японските автомобилни производители, които вече бяха позиционирали производствените своето производство според условията от предходното търговско споразумение NAFTA, не са склонни за маневри по отношение на своите производствени бази.
Една от причините са разходите, които съпътстват изместването на производството. Производителят на части за Honda Motor Keihin ще повиши почасовото заплащане на служителите си във фабрика в Мексико до 16 долара до следващия месец – надхвърляйки тройно средното заплащане за производствените центрове в Мексико, като въпреки това разходите ще останат по-ниски, отколкото да се премести.
Тъй като пандемията от коронавирус удари приходите от продажби, разходите за изместване на производството вероятно ще бъдат твърде обременяващи в обозримото бъдеще.
Производителят на автомобилни компоненти Piolax също ще повиши почасовото заплащане в своя мексикански завод до 16 долара в рамките на годината. Компанията също инсталира роботи, за да смекчи нарастващите разходи за труд, заяви президентът на дружеството Юкихико Шимадзу.
Вторият по големина на пазарния дял автомобилен концерн в света Toyota Motor, който построи нов завод в Мексико през 2015 г., също не е особено ентусиазиран да премести производствените си мощности. Новият завод стартира производство на пикапи през февруари. Превозните средства са популярни в САЩ и биха били обект на 25-процентни мита, ако не отговарят на изискванията на новия северноамерикански търговски съюз. Но ако Toyota не управлява фабриката си, компанията няма да може да възстанови инвестицията си.
От концерна се обърнаха към правителството на САЩ, заявявайки, че Toyota ще инвестира 13 млрд. долара в Америка за петгодишен период, започващ през 2017 г., като по-голямата част от този ангажимент беше осъществен още преди Тръмп да стане президент.
В крайна сметка потребителите ще платят цената за неефективно производство. Американската организация Center for Automotive Research изчислява, че между 13% до 24% от всички автомобили, продавани в САЩ, ще бъдат обект на мита. Ако автопроизводителите прехвърлят тези разходи, цените на продуктите ще се повишат между 470 до 2200 долара.
Очаква се, ако това стане факт, продажбите на автомобили в САЩ да спаднат с до 1,3 милиона броя годишно поради търговската политика на администрацията на Тръмп - включително санкциите срещу Китай. Според изчисленията ще бъдат загубени от 70 000 до 360 000 работни места, което ще доведе до намаляване на брутния вътрешен продукт на страната с между 6 млрд. долара до 30,4 млрд. долара.