Такео Фуджисава, дясната ръка на покойния основател на концерна Соичиро Хонда, е човекът, който отделя звеното от основния автомобилен бизнес, когато Honda изпада във финансово затруднение през 1954 г., породено от проблеми с качеството на нейните мотоциклети.
„Бяхме твърде зависими от основателя Соичиро Хонда и се нуждаехме от организация, която да може да компенсиран неговата липса", пише Фуджисава в своята биографична книга.
Honda е един от малкото големи производители на автомобили, които отделят своя отдел за изследвания и разработки. Този ход е насочен към осигуряване на инженерите необходимата свобода и среда без напрежение.
Honda R&D, която насърчава инженерите да изразят творчеството си, постига епохални резултати. През 1972 г. компанията разработва сложен CVCC двигател - първият по рода си, отговарящ на американските изисквания за емисии, които по онова време се смятат за най-строгите в света. Моделът Civic на Honda с двигател CVCC се превръща в голям хит в САЩ, поставяйки основата на бизнеса ѝ с леки автомобили.
През годините след това Honda R&D продължава да действа независимо от компанията майка. Около 5% от приходите от продажби на Honda Motor са разпределяни за звеното. От своя страна Honda R&D предоставя чертежи на продуктите си, базирани на бизнес плановете на основната компания.
За фискалната година, приключила март 2019 г. Honda R&D отчете приходи от продажби в размер на 715 млрд. йени (6,66 млрд. долара) и нетна печалба от 28,4 млрд. йени. Звеното разполага с около 14 000 служители. Години наред всеки ръководител на Honda R&D се разглежда като сериозен претендент за президентския пост в Honda Motor.
Планът на Хачиго за обновяване на автомобилния бизнес доведе до прехвърляне на приблизително 10 000 служители от Honda R&D в Honda Motor. Honda R&D вече ще се специализира в дългосрочните изследвания и разработки на продукти и технологии, включително нова мобилност и роботика.
Междувременно, бизнесът на Honda с мотоциклети генерира оперативна печалба от 285,6 млрд. йени, почти два пъти повече от тази на автомобилния ѝ бизнес, въпреки че продажбите са около една пета от тези в автомобилния бизнес. Оперативната му печалба е почти 14%.
„Няма да е грешно, ако се каже, че печалбата на Honda се поддържа от мотоциклетите", споделя анализатор.
От своя страна Хачиго посочва, че ниските маржове на автомобилния бизнес „са най-голямото предизвикателство, пред което сме изправени“.
Сега Honda има за цел да компенсира загубените позиции при автомобилите чрез първата си драстична промяна от 60 години насам. Като ръководител на Honda R&D, Соичиро Хонда предава следното послание през 1961 г.: „Истинската технология идва от философията. Истинският смисъл на изследването е да се създадат продукти, които да зарадват хората по света, като признаят глобална перспектива и зачитат идеали, идеи и време".
Според Хонда целта на инженера е да разработва продукти, които да се харесат на потребителите по целия свят, вместо да се обсъжда дали да се търси независимост или интеграция - концепция, която Honda Motor не трябва да забравя, когато предприема историческа реформа.