Той просто е искал да отиде на почивка, но сега е в ареста: американските власти проследиха Аксел Айзер в Хърватия. Случаят с бившия разработчик на дизелови двигатели на Audi показва, че мениджърите на Volkswagen вероятно са на сигурно място само в Германия, дори цели пет години след разкриването на скандала с емисиите.
Американските власти явно са подали международна заповед за арест срещу Айзер и други бивши ръководители преди месеци. Бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн също е част от групата на издирваните. От гледна точка на американските следователи мениджърите е трябвало да знаят за или дори са участвали в манипулациите с дизеловите автомобили. В резултат на интервенциите превозните средства мамеха строгите американски тестове за емисии.
Най-късно от началото на миналата година Айзер е в списъка на издирваните. По онова време американските власти му повдигнаха обвинение за участие в дизеловия скандал. 59-годишният мениджър е бил арестуван преди няколко дни. Очевидно засиленият контрол в резултат на причинената от коронавируса криза го е обрекла, пише в свой обзор германският икономически всекидневник Handelsblatt. Подобно на други страни от ЕС, Хърватия съхранява данните за пристигащите лица. Не са известни повече подробности за престоя на Айзер в Хърватия и за ареста му. Федералното външно министерство казва само, че посолството в Загреб е уведомило консула на Германия. Допълнителна информация за отделни консулски дела обикновено не се предоставя поради защитата на личните права. Адвокатът на Айзер не е коментирал темата, а VW отказва коментар.
Твърди се, че Айзер е участвал дейно в манипулирането на стойностите на отработените газове по няколко начина. Американските служители на реда го разглеждат като един от отговорните за измамата с луксозната марка на Volkswagen - Audi. От октомври 2009 г. до 2013 г. Айзер беше ръководител на отдела за развойна дейност и по този начин - един от отговорните за проекта „Clean Diesel“.
Audi отдавна се счита за движещата сила зад манипулациите на дизеловите двигатели на Volkswagen. Компанията от Инголщат беше особено отговорна за големите трилитрови двигатели. Тези двигатели работеха с неутрализиране на токсичните азотни оксиди чрез карбамида Adblue.
Трябва да се добави достатъчно количество течност, за да може отработените газове да се поддържат под пределните стойности. Всъщност това се случва само на тестовия стенд, но не и на пътя. Почистването на отработените газове се контролира съответно от софтуер.
Разследвания срещу арестувания и в Германия
Германските прокурори също считат Айзер за обвиняем. Според разследващите той би трябвало да знае за проблемите с размера на резервоара на превозните средства, които са твърде малки, и с повишеното изискване за карбамид, както и предполагаемото решение под формата на функция за прикриване.
Казват, че Айзер знае за използването на незаконните устройства за изключване на механизма най-късно от вътрешнофирмена среща на групата за технически контрол на 1 април 2010 г. Твърди се, че е поръчал манипулативни интервенции още през 2013 година. Адвокатът на Айзер досега не коментира тези твърдения, както и ареста на клиента си.
Разследващите са открили документи, които показват доколко Айзер се е занимавал с проблема с контрола на емисиите. В документите има например окончателен доклад за „лятно пътуване“ в Южна Африка с Audi от края на февруари 2013 г. Там Айзер, тогава ръководител на поделението за двигателите, попита: „Кога ще бъде налична оптимизирана за цикъла сменяща програма?“ Самият мениджър формулира „решението“. „Програмата за превключване трябва да бъде проектирана така, че да е 100% активна на тестовия стенд, но на пътя – само на 0,01 процента“.