Революцията на електрическите превозни средства, която според повечето проучвания продължава да придобива все по-големи мащаби, е изправена пред една от най-големите заплахи, откакто електромобилите започнаха да навлизат на пазарите през миналото десетилетие, пише Bloomberg.
Появата на коронавируса в края на декември парализира ключови части от китайската икономика. До началото на март вирусът се разпространи в Европа и САЩ. На 9 март цените на петрола се сринаха. Когато пазарите се сгромолясаха, правителствата от Италия до САЩ предприеха драстични мерки - от заключване на цели държави до забрана на пътуванията и обявяване на извънредни положения. Централните банки по света намалиха лихвените проценти и обещаха да купуват облигации в опит да запазят икономиката.
„Събитията през последната седмица значително увеличиха вероятността глобалната икономика да изпадне в рецесия в отговор на скока в новите случаи на заразени с COVID-19 в световен мащаб, както и заради свързаните с тях прекъсвания и агресивната пазарна разпродажба“, заяви Бен Мей от Oxford Economics.
Електрификацията е тук, за да остане, както гласи конвенционалната мъдрост, но тези събития са лоша новина за индустриите, които се стремят да наклонят везните в полза на електромобилите през тази година.
„Хората не купуват автомобили в момента“, посочва Рам Чандрасекаран от Wood Mackenzie. „Кой ще излезе и ще направи големия скок, като каже, че ще си купи нов електромобил, когато никога преди не е притежавал електрическа кола?“, казва той.
Глобалният пазар на автомобили ще бъде силно засегнат от икономическото свиване, смятат анализатори от BloombergNEF, което ще доведе до негативни последици за продажбите на електрически превозни средства и производствения капацитет при батериите. Данни на BNEF показват, че общите продажби на автомобили са спаднали с 44% в Китай през януари и февруари спрямо същия период през 2019 г. и с 18% в Южна Корея, две от страните, засегнати най-силно от пандемията от коронавирус.
Продажбите на електромобили, които се увеличават през последните години, са чувствителни към моделите на по-широкия пазар на автомобили. Все още се очаква продажбите в Европа да нараснат с 50% спрямо миналата година, а продажбите в Китай могат да изтрия ръста и дори да се насочат към свиване, ако възстановяването от вируса се забави.